Annonse

Helsetine kårer herved reklame-verstingen i 2020! Med versting mener jeg en reklame som har utmerket seg spesielt negativt og kynisk under coronakrisen.

Utallige gode bidrag kappet om å vinne denne uoffisielle kåringen, arrangert av Helsetine.

I og med at jeg brenner for og skriver om helse, er det spesielt foretak som selv påstår å fremme bedre helse for barn, unge og voksne, som ble tatt inn i konkurransen. En av worst case-kandidatene var helseminister Bent Høie med sin reklame hvor han advarer mot sex, kyss og klem ved å dukke opp på rommet hos noen ungdommer.

Dessverre nådde han ikke helt til topps i den harde konkurransen.

Vinneren er UNICEF

Og vinneren er…

UNICEF: Vi var mange som steilet da UNICEF Norge slo til med julekampanjen 2020. Unicef presterte faktisk å seksualisere en vaksine. En blond modell poserte med vaksinen som en parfyme med underteksten: Ikke la vaksinen bli en luksusvare. Reklamefilmene var mer motbydelige enn bildene.

«Kvalmende og grotesk,» skrev rasende folk på UNICEFS hjemmeside på FB.

Dårlig spøk eller ironi?

Mange spurte om det var en dårlig spøk – eller ment som ironi. Flere skrev at de aldri mer ville støtte UNICEF, når de laget så motbydelige annonser for covid-19-vaksinen.

Få kommentarer ble besvart fra UNICEF. En kommentar jeg bet meg merke i var: «Dette er UNICEFS julekampanje.» Det ga jo gode svar…. not…

Sterk lut? 

«Alle kan få Covid-19, men ikke alle kan få vaksinen» heter det i kampanjen. Opphavsmannen forklarte at «det måtte sterk lut til.» Jammen sa vi lut.

https://kampanje.com/markedsforing/2020/12/unicef-overrasker-med-ny-kampanje/

http://tv.kampanje.com/frister-med-covid-vaksine-i-ny

Fattige barn som prøvekaniner

UNICEFS FB-tilhengere svarte i mangetall at de med glede ville gi bort sin plass i køen – for en vaksine som er dårlig utprøvd og laget i hui og hast. Hastevaksinen er omdiskutert og å mane rike land  til dårlig samvittighet for fattige som ikke får denne fantastiske «luksusvaren», for således å støtte UNICEF er betenkelig, mente folk. «De rike vil ikke ha den, ikke send den til de fattige. Fattige barn skal vel ikke være prøvekaniner?  Fattige barn trenger rent vann og mat! skrev leserne.

Danmarks UNICEF-sjef ilte til i en video og sa at «alle verdens barn skal ha vaksinen. Ikke fordi de blir syke selv, men for å beskytte andre.» Dette fikk lesere til å steile. UNICEF sin representant i Norge bedyret da på FB at Danmarks ambassadør hadde forsnakket seg og presiserte at det kun var helsepersonell de skulle vaksinere, ikke barna. Kan vi tro på dette da?

Små barn i ført masker

På nyåret fulgte UNICEF Norge opp med å promotere små barn fra Irak  på sine Facebook-sider iført masker. Barn under 13 år er sterkt anbefalt å  ikke bruke masker. Dette gjelder både nasjonal og internasjonalt. I tillegg er det høyst tvilsomt om barn smitter andre med viruset. LIKEVEL SLO UNICEF TIL MED DETTE INNLEGGET 15. JANUAR 2021:

«Disse barna fra Irak bruker munnbind for å hindre spredning av koronaviruset. De bor i et område med mange mennesker, og det er ikke alltid like lett å holde avstand, » skrev UNICEF Norge.

Barn, som selv sjelden blir syke av viruset, gis altså ansvaret å beskytte voksne. UNICEF bidro i den samme artikkelen med råd om munnbindbruk:

Her er noen tips til deg som bruker munnbind: «Bruk munnbind der myndighetene har påbud eller anbefaling om det. Vask hendene dine godt med såpe og vann før du tar på munnbindet. Sikre at munnbindet er rent. Sjekk om det er hull i det, og ikke bruk det hvis det er skittent eller ødelagt. Juster munnbindet så den dekker nese, munn og kinn. Sjekk at du kan puste greit og komfortabelt med munnbindet på.» (UNICEF Norge.)

Fikk til svar at regelen ikke gjelder

«Sikkert lett for barn i fattige land å sørge for at munnbindet er rent, når de ikke engang har tilgang på rent vann,» skrev noen av Helsetines supportere ironisk på Facebook. En FB-venn mailet UNICEF og fikk til svar at regelen om at barn ikke skal bruke munnbind,  ikke gjelder under situasjonen med viruset. For et underlig svar. Virkelig?

Å bruke barn i reklame skal man være svært forsiktig med. Gjelder ingen vanlige normer og regler lenger?

I etterkant har Unicef fjernet de kritiske kommentarene fra FB-siden.

Konklusjon: 

Helsetines konklusjon: Begge stuntene fra Unicef er etisk forkastelige. UNICEF  ser ut til å ha kastet all moral, empati, medmenneskelighet og klokskap på døren.

Verdens største kaktus blir overlevert virtuelt; vi skal jo ikke møtes.

Les også: Barn har store skader ved bruk av masker 

Unicef sin mildt sagt svært omdiskuterte julekampanje er laget av Tante Randi og Mindshare/ Geffin Media. Går de i seg selv? UFF!!!

Hva synes du om Unicef sin julekampanje og promotering av fattige småbarn i ført maske?

Etterord

Jeg synes det er helt tragisk å tenke på at mange barn og familier som har fått hjelp av UNICEF eller andre og var på vei opp, nå kommer til å gå til grunne pga restriksjoner og nedstenging. For noen år siden var jeg med UNICEF til Mali, og da var det kun mat og nødhjelp som var agendaen, ikke smitte og avstand. Mødrene lærte jo tvertimot at de måtte ha nærkontakt med spebarna og at de kunne dø uten kjærtegn. Så trist alt sammen. Lurer på hvordan det går med de barna nå og om de fortsatt blir fulgt opp. Jeg har hørt at mange barn grunnet nedstengningen aldri vil komme tilbake til skolen og at utallige fattige som ellers ville overlevd, nå kommer til å dø. Les om mitt møt med Mali, Afrika i denne artikkelen.  http://helsetine.no/mitt-mote-med-mali-afrika/