Annonse

Jeg var med å teste ut et nytt kabel-TV-tilbud fra Telenor gratis, som selskapet valgte å skrinlegge. Det tok ikke mange dagene før Canal Digitals representant sto på døren med et lokketilbud. Jeg skulle få kabel-TV, bredbåd og internett til en billig penge, jeg skulle få et gavekort/verdikupong på trådløs ruter, det skulle bli billigere enn det jeg betalte til Telenor.

Ironisk konkurranse ettersom Telenor eier Canal Digital.

Men det viste seg også å ha fordeler, grunnet dette kunne jeg beholde min online-mail selv om jeg byttet til CD.

Snart hadde jeg to menn på besøk for å installere utstyret, de viste seg å være fra Relacom. TVen virket, jeg fikk sterkere internettsignaler enn før og alt virket lovende.

Det var helt til jeg prøvde å logge inn på denne bloggen for  å skrive et nytt innlegg. Det gikk ikke. Siden var helt ”fucka”, som mine barn ville sagt. Jeg kontaktet blogg-leverandøren, jeg trodde problemet lå der. Samtidig ba jeg min datakyndige sønn om hjelp; han sa han også hadde hatt problemer med å få opp noen internettsider, blant annet speedtest.net. Han hadde spurt en kamerat om hjelp, og denne mente det måtte være noe feil med ruteren. Det viste seg å stemme, for når vi koblet modemet rett i PCen virket både bloggen og andre nettsteder som de skulle.

Jeg ringte Canal Digital – de svarte – vi ser at alt virker her!

Men det gjorde det jo ikke.

En mann fra Relacom kom hjem til meg og klødde seg i hodet. Han forsto ingenting. Dagen etter ringte han supporten, som viste seg å være Jensen Scandinavia As. Der innrømmet de å ha funnet en programvarefeil på ruteren for vel en uke siden som slo ut på noen servere – blant annet min.

De lette etter en løsning, men kunne ikke si når de ville finne den. De måtte ha tid til å søke slik at de klarte å rette feilen uten å påføre nye typer feil, og de måtte ta det opp med fabrikken sin i Kina!

Nå ble jeg frustrert. Jeg så for meg måneder, kanskje år, uten tilgang både på blogg og andre sider jeg bruker i min jobb-hverdag. Jeg la ut problemstillingen på Facebooksiden til Canal Digital. Der fikk jeg raskt til svar at de ikke kunne hjelpe meg, jeg måtte kontakte Relacom. Som om jeg ikke hadde prøvd det!

Jeg fikk også andre ikke fullt så hyggelige meldinger fra det min sønn ville kalt ”randoms.” Der sto det blant annet HEREJEMINI og andre, mindre tiltalende beskrivelser av meg. Skjønte jeg ingenting?! Var jeg stokk dum i hodet, liksom, som klaget til Canal Digital over ting de ikke hadde noe med.

Ja, så dum og blond var jeg. Eller smart. For det tok ikke lang tid før jeg både opprigning fra Jensen Scandinavia og en kommentar fra selskapet på mitt klage-innlegg på Facebook. De hadde en løsning for meg.

Ved hjelp av min PC-flinke sønn fikk vi fulgt beskrivelsene under, og jeg kan nå blogge igjen.

Jippi, yeah.

En ukes frustrasjoner med Canal Digital/Relacom/Jensen Scandinavia er over.

Det er jeg så takknemlig for at jeg tilgir det trehodede trollet totalt J

07.03.2012 20:30  
Fra:
Support – Jensen Scandinavia AS https://epost.telenor.no/public/mobileoffice/templates/miks.telenor.net/images/im/trans.gif https://epost.telenor.no/public/mobileoffice/templates/miks.telenor.net/images/icons/icon_arrow_right_large.gif https://epost.telenor.no/public/mobileoffice/templates/miks.telenor.net/images/im/trans.gif  https://epost.telenor.no/public/mobileoffice/templates/miks.telenor.net/images/buttons/btn_box2_email_add_to_addre.gif 
Til: tinece@online.no
Kopi:  
Emne: RE: Oppgradering
Vedlegg: Relacom_RC2011_Gigabit_1.03__upg.zip  (2845k) 
 
https://epost.telenor.no/public/mobileoffice/templates/miks.telenor.net/images/im/trans.gif  Hei Tine

 

Her er oppgraderingen du trenger til Relacom RC2011 ruteren din 🙂

 

1. Pakk ut vedlagt fil (til f. eks. skrivebordet/desktop) 
2. Koble din PC til ruteren med kabel i port 1,2,3 eller 4. (Oppgradering fungerer IKKE via trådløst)
 
3. Logg på ruteren med
 http://192.168.37.1 
4. Brukernavn = admin
 
5. Passord = 1234
 
6. Trykk Tools -> Firmware upgrade
 
7. Trykk Next
 
8. Trykk «Browse» og velg firmware filen(*.bin fil).
 
9. Trykk OK -> Apply
10. Trykk OK -> OK
Oppgradringen vil nå starte. Selve oppgraderingen tar ca. 2-3 minutter.

 

Vennlig hilsen

 

  Tor Torkveen
datatekniker
Jensen Scandinavia AS | Per Krohgsvei 4a | 1065 Oslo | Norge
www.JensenScandinavia.com

 

https://epost.telenor.no/public/mobileoffice/templates/miks.telenor.net/images/im/trans.gif
https://epost.telenor.no/public/mobileoffice/templates/miks.telenor.net/images/im/trans.gif