Annonse

Jeg ante ikke hvor høy en fartsbot er, før jeg selv kjørte i fella på en landevei. Riksadvokaten var sterkt i mot å øke satsene – men regjeringen trumfet det igjennom. For rikinger som Røkke og Stein Erik Hagen er en trafikkbot som å miste en peanøtt i bakken. For vanlige folk kan en høy bot ødelegge livet i lang tid. Samtidig henlegger politiet voldssaker. Det henger ikke på greip!

Jeg ser på en TV-serie, hvor politiagenter er i gang med å gi fartsbot til en jente med en hund i forsetet. Hun har kjørt for fort og på rødt lys. «Hunden holder på å dø,» forklarer jenta fortvilt. Hun er på vei til dyreklinikk.

Den mannlige politimannen fortsetter bøtleggingen. «Det vil ikke ta lang tid.»

Hun tar i mot boten og roper etter politimannen: «Asshole.»

Den kvinnelige politkollegaen refser sin mannlige partner: «Var det virkelig måten å gjøre det på? Hunden var dødssyk. Og vi, politiet,  bryter fartsgrenser og kjører på rødt lys hele tiden!»

Han tenker ikke på den måten. «Vi har en grunn.»

Hun gjorde feil, og han ga henne straff som fortjent. Hva synes du? 

Skulle rekke en hudpleie – ble tatt i  politiets fartskontroll 

Jeg  er tilbake i øyeblikket for kort tid siden. Da ble jeg selv stoppet for å ha kjørt for fort på en landevei  hvor jeg hadde veien for meg selv. Jeg ble avkrevd førerkort og presset til å skrive under på et UBEGRIPELIG SKYHØYT forenklet forelegg. Det var tidenes uflaks! Jeg som  SÅ sjelden kjører for fort! Den kvelden var jeg forsinket til en hudpleie i Ski.  Jeg hadde mye i tankene: Det var to selvmord i bekjentskapskretsen.  Min eksmann hadde ringt og trigget noe. Jeg var i feriemodus. Jeg hadde stoppet på Kolbotn for å fylle bensin. Jeg hadde ikke kjørt på lenge pga et opphold i Tyrkia. Og min hudpleier, som ville fikse vipper og bryn etter ferien, hadde sagt: «Jeg har tid klokken 18.» Det ble verdens dyreste hudpleietime gjennom alle tider.

Politiet gjemte seg i buskene

For hvor lenge fikk Eva fred i sinnet? Der, in the middle of nowhere, midt mellom en 50- og 70-sone mellom Kolbotn og Ski, hadde to politimenn  fra Øst politi  Ski gjemt seg i buskene. Jeg var i sjokk og forsto nesten ikke hva som skjedde, før jeg hadde skrevet under. Jeg gråt, jeg spurte om alternativer og fikk dårlige svar. Men jeg fikk kjøre videre til Ski. Da så jeg at det var fartsgrense på 70 like etterpå. Selv om jeg gjorde en feil: Jeg følte meg lurt i en felle. Det var sleipt. Men det er slik politiet jobber. Jeg må bare godta det.

Eller må jeg det? Noen dager senere googler jeg trafikkbøter. Jeg ser at jeg langt i fra er alene om å reagere på skyhøye trafikkbøter.

Regjeringen trosset UP, riksadvokaten, Trygg Trafikk og NLF

Forslaget om å øke trafikkbøter med 30 prosent kom i 2023. Endringen var ute på høring før den ble innført. Der svarte sentrale deler av politiet, Utrykningspolitiet (UP), riksadvokaten, Trygg Trafikk og Norsk Lastebileier-forbund (NLF) ALLE et rungende nei til å innføre de skyhøye satsene. Bøtene var høye nok fra før og for høye bøter kan virke mot sin hensikt. Trass i kritikken, ble de nye trafikkbøtene (på initiativ fra samferdsels- og justisdepartementet)  innført av regjeringen. I følge kilder kun for å håve inn mer penger til staten. 

Både bilister og advokater raser mot de nye satsene.  Les saken her: «Nye bøtesatser skaper reaksjoner: -latterlig å gi så høye bøter.»(VG) 

 

UP-sjef: Tar ikke hensyn til folks yteevne

SV vil at trafikkbøtene skal stå i forhold til det du tjener. Det samme vil UP-sjef Knut Smedsrud. Han sier til NRK at ved promillekjøring gis boten basert på inntekt.  «I strafferetten for øvrig tar man hensyn til folks yteevne. Det gjør man ikke her. Det kan oppfattes som urettferdig, fordi straff og forbrytelse skal stå i et visst forhold,» sier han til NRK. Les hele saken her. 

Elden – sterkt kritisk til høye trafikkbøter – de skal stå i forhold til forseelsen

Anders Brosveet i Elden Advokatfirma mener de nye bøtesatsene kan stride mot prinsippet om at straff skal stå i forhold til forgåelsen.:

«Regjeringen må gjerne fastsette urimelig høye satser for forenklede forelegg. Men hvis trafikanten avslår å vedta det forenklede forelegget, skal boten utmåles av retten etter vanlige prinsipper for straffutmåling. Og domstolene plikter å utmåle forholdsmessige bøter, uavhengig av hva departementet vedtar av satser,» sier Brosveet til TV2. Han viser til en person som vant i Høyesterett: Det gjaldt promillekjøring med elsparkesykkel:

Høyesterett ga mildere straff for promillekjøring

Dommen lød på bot på  70 000 kroner og tap av førerkortet for bil i ett år.  Høyesterett var uenig. Personen fikk en bot på 15 000 kroner og ikke tap av førerkort. Les hele saken fra Tv2 her. 

Målingen kan være feil

I artikkelen jeg linker til her, nevner en advokat at målingen kan være feil. Vi bø derfor kreve logg fra politiet for å sjekke om målingen er riktig og at alle instrukser er fulgt. Les hele saken her. 

Norge har verdens høyeste trafikkbøter. Slik straffes du for feil i trafikken:

Nye bøtesatser fra 1. februar 2023

Håndholdt mobil under kjøring: 10 200 kr og 3 prikker på førerkortet pr. februar 2024.

Avstand til forankjørende:  9 700 kroner

61km/t i 50-sone: 5 400 kroner

Brudd på forbudsskilt: 7 800 kroner

Kjøring på rødt lys: 9 700 kroner

Vikepliktovertredelser: 9 700 kroner

Kilde: VG

Slik straffes du for å kjøre for fort – nye regler fra februar 2024.

Når fartsgrensen er 60 km/t eller lavere og du kjører:
  • til og med 5 km/t for fort, er forelegget 1 150 kr
  • til og med 10 km/t for fort, er forelegget 3 150 kr
  • til og med 15 km/t for fort, er forelegget 5 650 kr
  • til og med 20 km/t for fort, er forelegget 8 200 kr
  • til og med 25 km/t for fort, er forelegget 12 700 kr.

Når fartsgrensen er 70 km/t eller mer og du kjører:

  • til og med 5 km/t for fort, er forelegget 1 150 kr
  • til og med 10 km/t for fort, er forelegget 3 150 kr
  • til og med 15 km/t for fort, er forelegget 5 050 kr
  • til og med 20 km/t for fort, er forelegget 7 050 kr
  • til og med 25 km/t for fort, er forelegget 9 550 kr
  • til og med 30 km/t for fort, er forelegget 12 700 kr
  • til og med 35 km/t for fort, er forelegget 15 200 kr.

Når fartsgrensen er 90 km/t eller mer og du kjører 36 km/t til og med 40 km/t for fort, er forelegget 15 850 kr.

Kjører du fortere enn dette, kan du miste lappen en periode og måtte kjøre opp på nytt. Du kan også få fengsels- og samfunns-straff. Les om alle straffene her. Hva blir boten om du kjører for fort? Kilde: lovdata. 

Slik klager du på et forenklet forelegg: -Skriv brev til det politikontoret som utstedte boten. 

-Du kan be om benådning

-vise til saksbehandlingsfeil

-kreve bevis for fartsovertredelsen. Målingen kan være feil.

-oppgi andre grunner, feks. formildende omstendigheter som gjør at du  ønsker boten redusert eller annullert.

-du kan nekte å vedta forelegget. En FB-venn gjorde det og forteller at det aldri ble noen rettssak. Saken ble henlagt: Altså slapp han å betale boten. Han skriver på messenger at gebyrene som kom til var små.

-Det er lov å prøve. Da viser du også motstand mot bøter selv UP reagerer mot.

-Du kan dele opp boten, slik at du ikke betaler alt på en gang. Da må du vente på faktura i posten og se bort fra politiets forelegg.  Les mer her på sismo. 

Kjør forsiktig – meld farlige folk i trafikken til politiet – og klag samtidig på urimelig høye bøter!  

Vi er mennesker som gjør feil, og vi skal ikke godta bøter som selv  riksadvokaten og politiet protesterer mot! Jeg reagerer i tillegg skarpt på at politiet henlegger kriminal- og  voldssaker og samtidig slår bena under vanlige folk.

Måtte selv finne gjerningsmannen

Da jeg ble frastjålet mine AirPods, henla Øst Politi saken. Jeg kontaktet selv Bastøy fengsel der airpodsene befant seg. De fant gjerningsmannen.

Snart 4 måneder etter: Ikke et ord fra Øst Politi, som fortsatt har mine AirPods i besittelse.

Verre er det at kvinner  dør fordi de ikke får voldsalarm. 

Ellers anbefaler jeg alle å holde fartsgrensen.