Annonse

Høsten 2021 kunne jeg booke et stort hotellrom til 70-80 euro i det gotiske området i Barcelona sentrum. Det samme rommet går nå for doble prisen. Selv en køyeseng på hostel, koster mer enn 50 euro. Hvordan finner du overnatting på storbyferie?! Her er noen tips.

Bo privat – bruk kontakter

Jeg kan bare angre på at jeg ikke takket ja til tilbudet om å bo privat i den populære bydelen Born i Barcelona.  Min venn tilbød sengeplass, men han bor i kollektiv i en mørk bygård opp et ukjent antall trange trapper med folk jeg ikke kjenner og røyker 24-7. Jeg tok ikke sjansen. Jeg elsker å ha tid og rom for meg selv. Han syntes jeg var idiotisk. Men jeg kom på besøk.

Rommet var leid ut

En annen venn prøvde å hjelpe meg med rom hos en kompis like ved den populære stranden Barceloneta. Her hadde jeg selv et studio høsten 2021. Men rommet var allerede leid ut den uken jeg skulle komme.

Å booke hotellrom i nød er dyrt

Lærdommen av dette er å planlegge i bedre tid, bruke kontaktene FØR, ikke være kresen og ikke booke hotellrom når du er i nød. Det blir fryktelig dyrt.

Dramatisk økning av hotellpriser i Spania

Det er aldri før sett slik drastisk økning i hotellpriser i Spania som etter pandemien. Å reise alene er nærmest umulig, slik prisene er nå.  Så kan du dele rom med en venn, sparer du mye. Bruk kontaktene du har og spør i god tid. Og google etter siste-liten-tilbud.

Slik løste jeg overnatting 5 døgn i Barcelona i oktober 2023.

1. Den første hotellnatten tilbrakte jeg på 3 stjerners Park hotell i Ciutat Vella. Hotellet ligger like ved sentrum og stranden Barceloneta, og noen få kvartaler fra en av yndlingsbarene mine, Mr Robinson. Rommet var romslig og av god kvalitet. Jeg satte pris på takterrasssen med solstoler og basseng. Her kunne jeg slappe av i solen både før innsjekk og etter utsjekk. Hotellet koster i slutten av oktober 2023 rundt 1400 nkr natten. Jeg booket mitt rom fra Booking.com business, og fikk et sjeldent godt tilbud rundt 1000-lappen for denne ene natten.

2. Jeg forflyttet meg til Ramblas – også et av mine yndlingsområder i Barcelona, like ved den vakre katedralen i Barcelona. Jeg tilbrakte 3 netter på Hostal Mimi Las Ramblas. På dette 1-stjerners hotellet kan du få enkle rom under 1000-lappen. 500 kroner ville vært mer enn nok, men etter pandemien har hotellprisene økt til et skyhøyt nivå og de tar over tusenlappen enkelte helger. Jeg booket først et lite rom med vindu ut mot bakgården og bad/toalett på gangen til kr 900 inkludert tax. Hotellet har større rom på andre siden av gangen. og ved å betale litt mer, fikk jeg et gedigent rom med utsikt til Ramblas, eget bad og tre senger den siste natten. Hotellet har heis og et koselig fellesområde. Rengjøringen er så som så.

3. Den siste natten booket jeg et hotell litt oppe i byen, men samtidig sentralt. Mimis var fullt og mine venner opptatt. Så jeg endte med et hotell hvor jeg har bodd før; 4 stjerners Sunotel Club Sentral i Eixample. Også her har oktober-prisene økt fra oktober 2021 til oktober 2023. Jeg måtte betale godt over tusenlappen fra lørdag-søndag. De var snille i resepsjonen og oppgraderte budsjettrommet mitt til et stort, luftig tomannsrom med stort vindu, kaffemaskin med te og kaffe tilgjengelig og en liten eske med velsmakende mørk sjokolade. Å slappe av på takterrassen med boblebad og basseng før flyreisen hjem søndag ettermiddag, var helt ubeskrivelig. Jeg kjøpte deilig, fersk frokost-baguette på en takeaway-cafe på andre siden av gaten.

For å finne disse tilbudene, brukte jeg flere søkemotorer: Jeg sjekket priser både på google maps, på booking.com og Momondo, samt kontaktet hotellene direkte og sørget for å få det absolutt billigste rommet. Det tar tid å google, og du må være kreativ, men det er ofte verdt jakten.

Min venn spør hvorfor jeg kastet bort så mye penger når jeg kunne donert litt penger  til Afrika og bodd med ham i Born, og jeg forstår ham, men jeg var sliten, cautious og valgte komfort. Vennskapet om enn noe så mulig som kjærligheten overlevde.

Flere tips i artikkelen jeg linker til her.

Fly billig til Barcelona:

Bruk lavpriskalenderen! Jeg sjekker Momondo og Finn for å finne de billigste rutene. Jeg fløy Norwegian på lavpris begge veier: Tirsdag kveld – søndag ettermiddag. Søndag fløy jeg Barcelona-Oslo via København for å få en gunstigere pris.

Reisetips i Barcelona:

1.Jeg elsker å vandre fra Ramblas til det gotiske området, videre til Born og stranden Barceloneta.

2. Bak det store W-hotellet er det en liten havn med restauranter som serverer nydelig tapas og currys.

2.I Born, der en venn bor, er det fortauscafeer, livlige barer, tilbud om rimelig negle-pleie og massasje og flamenco.

3.I det gotiske området, vrimler det av små pittoreske plazaer. Jeg elsker området rundt Katedralen og Plaza Rejal. Her sitter jeg i timer og ser på folkelivet, til kelneren kaster meg ut: «Madam, no small food at this time, dinner guests are coming.» Men jeg elsker small food. Jeg kan leve på katalansk tomat-brød alene. Ristet, med oliven og tomat og et glass hvitvin til, og en porsjon gambas ajillo – leker i hvitløk og olje. Og oliven olivas.

4.Etterpå, en øl på fotballpuben  ved Plaza Rejal, My Bar. Eller – møte folk på Meetup-events, sjekk ut Internations events også. Her har jeg fått nye venner.

5.Skal jeg shoppe, går jeg gangbroen ut til Maremostrum ved havnen kombinert med litt mat på Tapa Tapa,  eller jeg tar T-banen opp i byen, til Gracia. Du finner også mye bra shopping i Barri Gotic.