Annonse

SELVBETJENT KLIPP: Bildet er tatt i en frisørsalong. I disse selvbetjente tider blir vel det neste at jeg må klippe og farge håret selv? Hallo?

Hvor ble det av den gode, gammeldagse servicen? Jeg hater selvbetjente kasser og butikker der du aldri får hjelp og må lete med lys og lykte etter varene.

Seriøst? Jeg kommer inn på Biltema og vil ha noe verktøy. Butikken er stor og uoversiktlig og det er ingen å spørre i mils omkrets. Jeg må lete meg frem til bokstavkoder på en datamaskin og løpe rundt fra reol til reol. Jeg finner noe som ligner på en trillebår, men det er umulig å forstå hvor hjulene ligger, jeg finner bare selve båren uten trill!

«Jeg ender opp med å spørre andre kunder, de sliter like mye som meg med å finne det de er ute etter. Med et sukk og hoderist forsøker vi å hjelpe hverandre.»

Enda verre er Clas Ohlson, der havner du i en labyrint med dårlig merkede varer uten en levende sjel å spørre og ender opp i kassen med kabler som ikke passer til noe som helst. Han som sitter der mumler dette er feil kabler til den Tven og du må gå hele labyrinten på nytt, eller mye bedre: Stikke av så fort som rakker´n!

Jeg glemmer trillebår, pensler og kabler og og ender opp på den gode, gammeldagse jernvarebutikken i stedet. Der er det flinke folk: «Vi er alltid mange på jobb – for vi vil yte service til kundene. Det er jo ikke så lett å finne frem i det enorme vareutvalget vi har her,» sier en som har vært der en mannsalder. Nettopp! Jeg har ikke greie på spiker, maling og pensler, jeg vil bare ha rask hjelp av noen som vet hva jeg trenger og komme meg raskt hjem til håndverkerne! Og nei, jeg vil ikke blande murmalingen selv!

«Jeg kommer til Ikea og jeg skyr de selvbetjente kassene. Du kan kun ha 15 varer for å bruke dem. Skal  jeg liksom begynne å telle varene jeg har kjøpt for å se om jeg er innafor? Kaste ut et duftlys eller to for å være så heldig å få scanne inn varene selv? «

Jeg føler meg som en dust som sliter med å scanne varene samtidig som jeg blir beglodd av en vakt som skal passe på at jeg ikke stjeler med meg en Ikea-pute eller fem.  Ser jeg nok forvirret ut, kommer det en ansatt for å hjelpe meg. Misbruk av medarbeidere, spør du meg. Da kunne han/hun jo like gjerne sittet bak kassa? Bruk flinke ansatte til å veilede i butikken, øse av sin kunnskap, pakke varer, bære ut i bilen og servere kaffe til  kundene med et smil i stedet. Da hadde det vært hyggelig å handle da.

«Jeg står heller i den lengste køen for å få litt ekstra service og for å veksle noen ord med  kassadamen. Hun er blid og hjelper meg å scanne Ikea-kortet.»

Det verste er Gardermoen. Snart er det så mye selvbetjening der at jeg må fly flyet selv. Innsjekk foregår via automater der det er kaos og kø. Ofte kommer bare boardingkortet og ikke bagasjelappen – og jeg må på desperat jakt for å finne noen som ser ut som en som muligens jobber der og ikke er en passasjer, og be om hjelp.

«Jeg har mareritt om at jeg setter  på lappen feil og at kofferten havner i Kualalumpur i stedenfor Hellas. Jeg er livredd for båndet der jeg må sende kofferten videre selv; tenk om alt stanser opp og jeg mister flyet  fordi jeg er en kløne som gjør alt feil.»

De ansatte som fortsatt jobber på slike steder, er mer roboter enn mennesker. De henviser mimikkløst til en app eller en datamaskin eller en hjemmeside med helt koko oppsett og dårlig informasjon. Jeg har ikke tid til å finne ut av alt selv, det tar tid, det er stressende og jeg hater det!

Jeg vil ha de gode, gamle servicefolkene tilbake,  de som har tid å gi deg litt ekstra hjelp, de som vet akkurat hva du trenger, de som setter en ekstra sløyfe på pakken eller ser at du har flyskrekk og ber deg slappe av og ønsker deg en glad dag, slik at du  får en bedre dag og ikke en dårligere!

«Hvem er  all denne selvbetjeningen godt for? Vi kunder får dårligere service og servicefolk mister jobben til fordel for en idiotisk, selvbetjent disk som ingen skjønner noe av.»

Det neste blir vel at jeg må klippe og farge håret selv hos frisøren? Det blir billig, men jeg kommer til å se loko ut!

Den dagen hele Norge er styrt av roboter og jeg må betjene meg selv overalt, flytter jeg til et samfunn der man fortsatt får hjelp og personlig service og kan slå av en prat i kassa!

Klem fra Helse-Tine

Jeg er journalist og blogger.

Trenger du å kontakte meg, mail til tinecec@gmail.com