Annonse

Dekk-hotell-kaos: Å skifte til sommerdekk skulle ta 15 minutter med Toyota og Vianor. Dekkene viste seg å være i Trondheim. Jeg fikk ingen beklagelse og ble beskyldt for å filme på dekk-lageret. Etter at dekkene endelig ble skiftet, blinket varsellampa for lufttrykk på bilen. Punktering?  Men så skjedde det noe hyggelig.

Dekkhotell er luksus i hverdagen

For et dekk-mareritt! Jeg har dekk-hotell av en eneste grunn. Som kvinne som bor alene og med tusen jern i ilden, vil jeg unne meg litt luksus i hverdagen. Jeg slipper å lagre dekk i en trang garasje, trille de ut vår og høst og be om hjelp eller å dra til et verksted. Alt årner seg på 15 minutter. Bare å møte opp til dekk-skift-timen.

Men hvor lenge var Eva i paradis? Jeg opplevde dekk-marerittet.

-Jeg får ikke reparert dekket ditt! Det gikk i oppløsning! Den unge damen på Vianor ser på meg. Hun har hånden fullt av noe svart. Jeg er forvirret. Det punkterte dekket skal ikke repareres. Toyota har bestilt nye. Først 2 nye foran, så 4, etter at verkstedet fant ut at alle dekkene var gått ut på dato. Men dekkene er ikke der. Vianor får ikke svar hos samarbeidspartneren Toyota. Omsider svarer en mann at han spiser.

Må sette på vinterdekkene igjen

Sotdamen fra Vianor ser på meg: «Vi må bare sette på vinterdekkene igjen.»

Det er ikke bare jeg som blir forbanna, men også en annen kvinnelig kunde. Hun stønner: «Sånt er sååå irriterende! «

«Kommunikasjonsproblemer»

En time senere sitter jeg fortsatt der – og får en sjef på Toyota på tråden: «Kommunikasjons-problemer. Dekkene har ikke kommet fra Trondheim. »

Hvorfor i huleste har de innkalt meg på dekkskift med bilen da, om de ikke har dekkene. Jeg er irritert.

 

På villspor i dekklageret

Jeg drar hjem. Dagen etter får jeg ny beskjed: Nå har de dekkene.  ? Jeg kjører på nytt den knappe halvtimen ut til Ski fra Kolbotn etter nett-møter på formiddagen. Mens jeg venter på dekkskift, åler jeg meg innover i det trange dekk-lageret bak kassen. Jeg må tisse og vil til kundetoalettet som jeg brukte også dagen før. Jeg går meg vill i dekk-jungelen.For å komme ut av dekklageret, må jeg passere en myndig kvinne i kassen. Mobilen har jeg i hånden.

Beskyldt for å filme bildekk

Plutselig – og helt uprovosert – hører jeg det utrolige fra Vianor-kvinnen: «Hva er det du gjør? Filmer du i lageret. Det er ikke lov.»

Hva er det hun sier?! Jeg blir satt ut. «Jeg har vært på toalettet.»

Hun gir seg ikke og gjør en bevegelse. «Du sto SÅNN med mobilen..»

Jeg ber om kortet hennes og henviser til sjefen. -Å filme er vel ikke forbudt? Jeg kan fritt ta en selfie med bildekk? Men ikke at jeg har noe interesse av å filme innpå der altså! Nå føler jeg meg dum. Jeg er sinna og lei meg på en gang: – De får finne ut av hvem som har skylda for kaoset: Vianor eller Toyota!

Bedre å styre dekkhotellet fra egen garasje

Det er godt å komme seg hjem. For et mareritt. Hva har jeg dekk-hotell for, hvis jeg kan slippe to så kjipe dager i Ski og heller ordne alt selv?

«Den kommunesammenslåingen hadde jammen ikke noe for seg. De i Ski  forstår ikke kulturen på Kolbotn og hvordan man oppfører seg mot folk!»

Jeg savner de gode, gamle gutta på Toyota Kolbotn. De var snillere.

Feilmelding etter dekkskift – gul lampe lyser

Nå lyser en gul lampe også: Har jeg punktert? Er det noe galt med bilen? De setter vel ikke på dekkene uten å sjekke lufttrykket?

 Jeg sender nok en melding: «Gul lampe lyser. Hva gjør jeg? «

Sur sjef lover ikke full DEKK-ning

Jeg krangler med Toyota på mail. Vianor er nemlig klar på at det er Toyota sin feil at jeg kjørte bomtur til Ski forrige dagen: -Det var de som skulle sende over dekkene. Toyota-sjefen er sur og kranglete tilbake: -Vianor skulle ferdigstille dekkene.

Jeg får fortsatt ingen skikkelig beklagelse. Han forstår at det er surt med bomtur, men er i forsvar, og lover meg verken gull eller grønne skoger.

Som kunde føler jeg meg langt fra ivaretatt.

Men så skjer det noe hyggelig:

  1. En kvinnelig sjef fra Vianor ringer meg og beklager en dårlig kundeopplevelse. Hun er forståelsesfull og hyggelig. «Det er ikke slik det skal være.» Beskyldningen om å filme bildekk synes hun ikke noe om. Vedkommende må ha hatt en dårlig dag: Hun vet det er trangt på lageret der. Selv går hun med mobilen i hånda hele tiden.
  2. Sotdamen i Vianor ringer og tilbyr seg å komme hjem til meg og få den gule lampen til å slutte å lyse: Han som skifta dekk har vært så ivrig etter å stille bryteren riktig at det ble feil; den er stilt inn på vinterdekkene igjen. Derfor viser det feil med lufttrykket. Hun kommer på døren og ordner opp. Det er god service.
  3. Sjefen i Toyota Ski snur og beklager både sure ord på lang mail, misforståelser rundt et innlegg på FB og dårlig opplevelse: Jeg får rabatt på dekkene og de skal betale dekk-hotellet.
  4. Dagen etter sitter jeg med nesa i selvangivelsen da det ringer på døren. Jeg vil ikke åpne, for det er vel bare den sure naboen som skal klage på noe. Men det er blomster. Kanskje fra en hemmelig beundrer? Jeg drar jo på noen dates?

Det måtte en kvinne til. Det er nydelige roser fra Vianor-sjefen – med unnskyldning for måten jeg ble behandlet på. Det ER hyggelig. 

Kjør forsiktig med sommerdekk

Jeg tror jeg beholder dekk-hotellet litt til. Takk.

Ha en nydelig vår – og kjør forsiktig med sommerdekkene. Det kan fortsatt komme snø.

Spørsmål og svar:

-Når må jeg skifte til sommerdekk? I følge Statens vegvesen er fristen for å bytte fra piggdekk til sommerdekk første mandag etter 2. påskedag. I Nordland, Troms og Finnmark er datoen satt til 1. mai. Med helårsdekk og vanlige vinterdekk, kan du velge selv.

-Kan jeg få bot? I følge forskriften kan du få 1000 kroner i bot for å kjøre med piggdekk utenfor piggdekksesongen. Du kan også få bot på 750 kroner hvis du kjører med piggdekk i Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim, uten å ha kjøpt piggdekkoblat.

Hva koster dekkhotell? Generelt kan det koste i underkant av 1000 kr til litt over 2000 kr. Prisene for dekkhotell gjelder for hver sesong/ ca. hvert halvvår, og du betaler på forskudd.

Toyota, jeg lurer fortsatt på hvorfor dere solgte meg en Yaris med ulovlige felger og dekk som nesten er umulige å få tak i – følge Vianor. Er det smart a? Ellers takk for at dere tok ansvar. Og takk til Vianor for blomstene. Jeg elsker vakre blomster.  🙂

Frusterende fakta om damer og bil

  1. Slitne damer med bil kan oppleve mye bilkrøll. Dyrt er det med bil også. Etter at Toyota på mitt hjemsted Kolbotn la ned og bortviste meg til Ski, har det vært mye tull.
  2. I fjor høst punkterte jeg. Det tok tid med slepebil og å få tak i lånebil. Jeg kjente på mye stress på jobben. Jeg løp til toget og fikk hentet en lånebil på Oslo S på kvelden.
  3. Toyota hadde ikke nye dekk og sa jeg måtte vente i flere uker på nye. Jeg klaget. Heldigvis løste det seg før.
  4. Det er dyrt å ha bil. På service og EU-kontroll før jul svidde jeg av mye penger. Felgene var i tillegg feil og måtte byttes ut. Hvordan er det mulig? Toyota satte selv på felgene i Oslo da bilen var ny i 2016. Verken forrige eier, servicer eller EU-kontroller har avdekket feilen.
  5. Det tok flere uker å fremskaffe nye, riktige felger, men jeg klaget ikke: Jeg fikk super lånebil og Toyota betalte. (Vianor liker ikke de nye, uoriginale felgene som Toyota satte på, men det får vi ta en annen gang.)
  6. At det tok lang tid å få ny bilnøkkel etter et biluhell på Vinterbro, er tilgitt. At bilen kunne taues kun til Toyota i Ski, og ikke hjem til meg i følge serviceavtalen, er en uheldig regel, men kanskje ikke deres feil. Jeg fikk låsesmed til å åpne rommet der reservenøkkelen var, og tok taxi for å hente bilen.
  7. Så til dekkskift i vår. Toyota husket ikke at to sommerdekk måtte byttes ut. Det skulle stått i papirene. Jeg gjorde selv oppmerksom på det – og fikk spørsmål om hvor gamle de andre dekkene var. Det visste jeg ikke. Heller ikke her hadde Toyota noe informasjon i journalen. En dame på Vianor, der dekkene lå lagret, måtte finne ut av det. Hun sa dekkene var fra 2016. Ergo måtte alle vinterdekkene byttes ut. Timen til dekkskift måtte forskyves, dekk ble bestilt og jeg dro til Vianor etter avtale for å få de nye sommerdekkene montert på bilen. Det skulle ikke bli enkelt. Les over og  ha en fin dag.