Annonse

Helårs reiseforsikring i  Tryg og Gjensidige dekker  alt – på papiret. Men kommer du ut for skade, er sjansene store for at bransjens sleipe, skjulte vilkår vil spenne ben for deg. Fellene er mange. Her er noen advarsler

  1. Reiseforsikringen gjelder fra det øyeblikket du går ut av døren og og overalt – i hele verden i inntil 90 /70 dager. In your dreams. Jeg ble syk og Tryg nektet meg utbetaling: «Jeg hadde planer om å bli 1 dag for lenge på reisemålet.» Da kan man ikke få utbetalt for sykedøgn i noe av tidsrommet. Så sleipt!»
  2. Et annet tilfelle av sykdom med Tryg reiseforsikring ble stoppet fordi «den reisende ikke hadde kjøpt hjemreisebillett før personen dro fra Norge.» Så gammeldags og stivbent, å kreve at alle reisende er på en tidsbestemt sydentur eller firmatur, og kun det. Hva når planer endres? Hva med de som vil se an og kjøpe en rimelig hjemreisebillett? Oh no. Det er ulovlig . Dette er urettferdig og vilkårene vises ikke.
  3. Med helårsforsikring bør det også gå an å starte en ny reise fra utlandet. Hva er forskjellen på Norge og Norden og Paris i dag, hvor vi reiser så mye og mange flytter rundt med hjemmekontor? Vi lever i EU som vi ellers er svært avhengige av og der selv NAV-klienter har lov å ferdes hvor de vil og bli dekket opp av helårs systemer.
  4. Enda en skjult felle: Tryg frister med at forsikringen kan utvides på reise om det trengs. I realiteten må du gjennom en vurdering fra arrogante sjefer  i Tryg Alarm, som liker å si nei. Så da får du ingen hjelp verken til sykeutgifter eller hjemreise. Fy søren! Og hvem kjenner disse reglene? Kun de som har finlest alt for å forstå hvordan man kan utnytte det rigide systemet i reiseforsikringsbransjen. Slik får sleipe åler utbetaling og du som troskyldig kunde ingenting.
  5. Blir du syk, må du gå til lege første dag for å bli dekket av forsikringen. Min fastlege sier at det er det ingen som gjør. Det er normalt å vente både 1 og 2 uker for å se om man blir frisk ved egen hjelp. Med reiseforsikring i selskaper som Tryg og Gjensidige, må man gå til lege ved første host for å ha ha krav på utbetaling. Heller ikke legeattest fra fastlegen i etterkant hjelper: Er du sengeliggende  i mer enn 5 dager, må du ha ringt Tryg Alarm. Selvstendighet tolereres ikke.
  6. Det står at du har et år på deg til å melde en skade. I realiteten vil selskapene gjerne si det er for sent, om du har drøyet noen dager med å ta kontakt med selskapet og alarm-sentralen. Alle små feil du gjør som febersyk brukes mot deg, mens selskapene har makt til å villede og forlede deg til å tro at du er dekket. Det blir «lovlig svindel.» Det er kynisk.
  7. Etter pandemien, hvor reiseforsikringsbransjen har tjent godt på kunder som ikke reiste, skulle man tro velviljen var stor til å hjelpe turister som endelig får seg en tur. Det er motsatt. De har ikke kapasitet, trenerer saker og tar større egenandeler, selv ved tyveri og reiseskade. Særlig Tryg bruker lang tid og enkelte svar fra Gjensidige og Tryg synes å være skrevet av utlendinger med dårlig norsk eller studenter som villeder kundene og ikke kjenner regelverket. Et tankekors er også at unge og uerfarne folk på kundeservice gir ulike svar. Det er vilkårlig hvordan du blir behandlet.

Dette gjør du – råd og tips:

-Rådene er å tvinge selskaper som Tryg og Gjensidige  til å forklare deg alle de skjulte reglene og vilkårene i klartekst.

-Kjøp hjemreisebillett i forkant som de krever. De krever å få vite hvor lenge turen er planlagt, så legg en plan.

-Ring med en gang du blir syk og før du går til lege. Få sykehusoppholdet eller legebesøket godkjent. Få det skriftlig.

-Ta vare på alle kvitteringer og skaff vitner om det trengs.

-Gjør legen klar over at du trenger epikrise og dokumentasjon på antall sykedager. Uten ordentlig dokumentasjon, kan selskapene trenere i årevis og kreve deg for bevis du ikke har.

-Ved lange ferieopphold, sjekk nøye hvor lenge du er forsikret og hva du evt. kan gjøre for å få forsikringen forlenget.

Om du blir nektet oppgjør av forsikringsselskapet

-Klag på vedtaket! Tenk at du kan mer enn den vilkårlige kundebehandleren. Mange av dem er unge og uerfarne, så stol på din egen ekspertise.

– Du må stå på ditt og du kan prøve deg med å vise til god tro og uklarhetsregler. Men det er en slitsom prosess – som du ofte taper – fordi selskapene har all makt, og du har få rettigheter som vanlig forbruker. En stygg bransje, vil jeg si. Dette håver de inn millioner på, mens du og jeg sitter igjen som tapere.

-Ta advokat om du ikke blir hørt. Ofte prøver de seg før det kommer en jurist inn i bildet.

-Ta saken videre til Finansklagenemdna selv eller ved hjelp av jurist.

-For all del – betal reisen med ditt kredittkort: Da får du opptil 90 dagers forsikring på kjøpet og den er mer human enn Tryg og Gjensidige sine såkalte  «helårs» reiseforsikringer.

-Det kan lønne seg å ha to helårs reiseforsikringer da du ved enkelte tilfeller kan få utbetalinger to steder.

-Bytt selskap om du blir dårlig behandlet.