Annonse

Med tre kontrollører som tilskuere, på min lokale stasjon, kjøpte jeg billett på Ruter-appen. Rett før Oslo S ble jeg overfalt av den mannlige kontrolløren: Det viste seg at jeg hadde trykket feil på hurtigkjøp. Gebyret på 1150 kroner var surt – og jeg klaget. Jeg oppfordrer flere til å klage på urettferdige og høye gebyrer!

Avskrekkende gebyr

Det er min og din plikt å ha gyldig billett på buss, tog og trikk. Jeg er mer enn klar over at jeg kan bli tatt i kontroll om jeg sniker. Det er sikkert du også. Gambler du på å ikke løse billett, må du regne med en eller annen gang å bli tatt: Gebyret på 950 kroner eller 1150 om du er uenig, er svimlende høyt og surt. Det skal virke avskrekkende.

Bruk klageretten

Selv løser jeg engangs-billett på ruter-appen (jeg reiser ikke hver dag) og har aldri opplevd at det svikter. Jeg passer på å ha nok strøm på mobilen, slik at jeg kan vise billetten om det er kontroll. Men en dag går det galt.  Om det samme skjer deg:

Er du ingen togsniker? Føler du deg urettferdig behandlet og mener det er grunn til å klage, så gjør det! Det er ikke lett å vinne frem mot VY og transportklagenemnda, men jeg mener at det er lov å gjøre feil og en menneskerett å klage.

Skal på dansekurs i Oslo

Her er min historie: Jeg har tatt lite offentlig transport i coronatiden, og det er rart og uvant å benytte tog igjen. Halvparten av setene er merket med ikke sitt her, og det oppleves ubehagelig.

Denne ettermiddagen, en mandag, gleder jeg meg: Jeg har betalt 900 kroner for 4 ukers dansekurs i Oslo sentrum hos Dancecity og er kledd som på bildet over. Det skal bli godt med litt aktivitet igjen. Jeg kan ikke reise, og dette er et slags plaster på såret. Kurset startet klokken 18, og jeg tar toget klokken 17 fra Rosenholm-Oslo S for å ha god tid til å finne frem. På stasjonen står 3 kontrollører, to kvinner og en mann. Jeg skvetter litt mer enn vanlig. Coronadvalen har gjort meg lettskremt. Synet av kontrollører og politi gjør at jeg er på vakt selv om jeg ikke har gjort noe galt.

Slik går det galt

Jeg løser billett som vanlig på Ruterappen og håper at jeg slipper å snakke med kontrollørene. Jeg har hodepine, har glemt brillene og trykker nok litt fort på knappen – et hurtigkjøp for Ruter-billetter. For billetten skal vise seg å være gyldig nok, men i feil sone. Dessverre oppdager jeg ikke feilen, jeg bare ser summen, som er riktig for min type reise.

Aggressiv kontrollør

Som vanlig setter jeg meg i kupé for oss som kjøper billett i forkant. Der sitter jeg trygt, til vi er like ved Oslo S. Der overfaller den mannlige kontrolløren meg. Han virker stresset og ute etter å ta meg, og jeg reagerer som på instinkt, jeg vil beskytte meg. Lett skjelven viser jeg ham billetten han ser etter. «Har du ikke noe mer?» Han er aggressiv og ber flere ganger om å få se gyldig kjøpt billett på Ruter-appen. Jeg kan ikke tro det da han sier at billetten jeg har kjøpt i god tro er i feil sone. Det er svært ubehagelig.

Husker du meg fra Rosenholm?

Jeg går av og han følger etter meg og sier det blir et gebyr. Jeg sier at jeg har gyldig billett og at han må huske meg fra Rosenholm hvor jeg gikk på samtidig med kontrollørene. Han nekter. Han har ikke sett meg. Han tror meg ikke. Jeg har trykket feil på et hurtigkjøp grunnet kontrollør-stress, dårlig syn og coronatåke, og han vil ikke høre. Det er riktig pris også, men det blåser han i. Mens han skriver ut gebyret på 1150 kroner, trekker de to kvinnelige kontrollørene på skuldrene.

Som i tåke på dansetimen

Jeg er som i tåke på dansetimen og roter med trinnene. Jeg føler meg langt borte. Det oppleves så urettferdig: Ydmykende. Jeg føler meg så dum. At jeg kunne trykke feil den ene dagen det er kontroll og jeg attpåtil er klar over det? Men hvem kjøper feil billett med vilje mens tre kontrollører ser på? Ingen. De skulle latt meg kjøpe en ny billett i riktig sone, tenker jeg. Men Vy er nådeløse, det vet jeg.

Sender klage til flere instanser

Etter et par dager har jeg summet meg. Jeg sender en klage med alle mulige vedlegg. Omlag en uke etter får jeg svar: Vy forstår min situasjon, men velger å opprettholde kravet. Aaargh. Litt tid etterpå sender jeg ny klage, denne gang til Transportklagenemnda. På dette tidspunktet går ikke toget lenger – jeg må ta buss for tog i 6 uker til dansetreningen i Oslo som ble dobbelt så dyr, takket være Vy. Og reisen tar dobbelt så lang tid. Jeg er nå redd for å gjøre noe feil igjen og sjekker flere ganger, og med briller, at jeg har trykket på billett i sone1 – der hurtigkjøp-tjenesten lurte meg.

Dobbelt straff

Jeg ligger våken om natten og hører bane Nor dundre løs på toglinjen utenfor vinduet. Det føles som en dobbelt straff, særlig en gang jeg har besøk. Endeløs busstur, vassing i våt skog og jernbanestøy er et dårlig sjekketriks – og jeg er sliten:

Først bot på toget, så buss for tog og endeløst bråk om natten – og det er ikke engang mulig å reise bort på grunn av coronasituasjonen. Det er nesten tragikomisk:  Spontant lager jeg en liten video om hverdagsopplevelsen som jegposter på Facebook og jeg sjekker inn på «Vy.» Utrolig nok får jeg svar fra Vy  – og de er på min side: Jeg var uheldig som møtte en streng ansatt og det er lov å bruke skjønn!

Vinner tilslutt

Dette er mer enn  jeg har håpet på. Dagen etter får jeg utrolig nok en mail fra Transportklagenemnda: De har vedtatt forlik i saken og Vy frafaller boten. Jeg slipper å betale. Dette er good news – ikke bare for meg – men for andre som måtte være like uheldige med billettkjøp og orker å kjempe.

Lykke til – og sjekk alltid om du betaler for riktig sone og husk å lade mobilen før turen!

Del gjerne dine gode og dårlige toghistorier.

Her er min spontane klage på FB – og det herlige svaret fra VY:

Tine på FB med video: «Nå er jeg så lei av VY og buss for tog. 😡 Jeg ble så redd for kontrollørene at jeg kjøpte feil billett og fikk bot. 😢😢 Og jernbarneverket/BaneNor ødelegger dating i sommer for meg. 🤣 Dette er en klage! 😡Del gjerne dine dårlige tog-opplevelser.»

Vy Hei, det var synd og høre at våre ansatte var streng på kontrollen. Vi kan selvsagt vise skjønn når det er kontroll.

Når det gjelder arbeidene på jernbanen, så er det sånn at det er Bane NOR som eier og driver alle skinner, signalanlegg og stasjoner iNorge. Vy er ett av fire selskaper som kjører på disse skinnene.

Så det er Bane NOR som jobber på skinnene i sommer. De bytter ut skinner, forbedrer signalanlegget og gjør nødvendig vedlikehold i tunnelene og langs skinnegangen.

Det går dessverre ut over våre passasjerer som må ta buss for tog i seks uker.

Til gjengjeld blir det bedre kvalitet på skinner og signalanlegg, som igjen fører til bedre togdrift og mindre forsinkelser.

Kjedelig, men nødvendig.

Og selv om det ikke er oss, så beklager vi at daten gikk rett vest. Hold på å skrive at det går flere tog – ja, se der, skrev det faktisk.

God sommer!

https://www.vy.no/aktuelt/sommerarbeider-ostlandet-2020

Tine på FB: Gladnyhet fra transportklagenemnda: Forlik i saken og tog-gebyr frafalles: Nå er jeg VYkkelig.

Her klager du/ber om betalingsutsettelse på kontrollgebyr fra Vy

Her klager du til transportskadenemnda om du ikke blir hørt hos Vy.