Helsetine

En blogg om helse, livsstil og reiseliv…

Helse, Trening

Styrke Core: 15 måneder etter

En frossen skulder gjorde styrketrening umulig. Nå som jeg skal prøve meg igjen, ligger ikke-mestrings-følelsen hele tiden på lur.

tinetrener2

Det er tungt å komme i gang med trening igjen dersom du har vært skadet eller syk. Bare en treningspause i ferien kan gjøre det vanskelig å finne tilbake til form og motivasjon.

Selv har jeg hatt all mulig grunn til å droppe styrketrening en periode med frozen shoulder. Men nå har jeg ingen unnskyldning lenger.

Jeg vet at jeg kan klare gruppetimen i sal, styrke core. Likevel har jeg en følelse av ikke å mestre. Bare det å løfte vektstangen over hodet og legge den på plass bak nakken, gir meg den store skjelven: Går det bra eller ikke? Høyrerarmen er fortsatt noe stiv  bakover, selv om den ellers er tilbake på plass.

Jeg famler meg frem på en time som jeg tidligere utførte lekende lett.

Det er de minste tingene som gjør meg usikker. Bare det å huske hvordan jeg fester vekter på vektstangen og hvordan jeg setter sammen steppkassen riktig?

styrkecoretrening

Jeg velger de letteste frivektene, for det er lenge siden jeg har prøvd å løfte noe over hodet.Men den manuelle terapeuten jeg går til, har sagt det bare er å kjøre på nå, til tross for senebetennelse i hånden.

Jeg trenger ikke lenger å unngå aktiviteter for å skjerme armen, den trenger styrketrening for å komme helt tilbake, sier hun.

Det er slik jeg ville snakket selv før dette skjedde: Tren styrke, og særlig i voksen alder, ellers mister du muskelmasse!

Men så blir en syk, og verden ser helt annerledes ut.

Jeg er som bambi på isen, og jeg nestenmestrer.

Instruktøren kommer bort og spør om det går bra med meg.

Jeg må ta ting i mitt eget tempo, forklarer jeg, en anelse surt.

treningiphone

Måtte hun legge merke til at jeg ikke er med på alt? Vi er få i rommet, så få at jeg bli sett også når jeg ikke ønsker det.

Læring er dette. Læring i å tåle å bli sett, også når en ikke er på topp, og  ikke vet om en er klar for det.

Kjør på du også. Neste gang går det enda litt bedre, sikkert…

Godt nytt treningsår! 🙂

STYRKE CORE:

Klem fra helse-Tine, journalist og blogger

mail: tinecec@gmail.com

Recommended

Leave a Comment