Annonse

nøkkelhull

 

For en tid tilbake jobbet jeg med et helsebilag som skulle utgis med Aftenposten. Ett av oppdragene lød som følger: – Skriv om nøkkelhullmerking av sunne matvarer! Jeg skjønte ikke bæret. Nøkkelhullmerking? Dette måtte være noe svenskene hadde funnet på – de som elsker ordning og reda. Og ganske riktig, svenskene innførte denne frivillige merkeordningen allerede i 1989. :/

 

Jeg trodde ikke dette ville bli noe av i Norge. Vi er ikke så glade i å bli fortalt hva vi skal spise.

 

Dessuten skjønte jeg ikke sammenhengen mellom nøkkelhull og sunne matvarer. Det gjør heller ikke Linn Skåber som harsellerte med uttrykket i en Nytt på Nytt-sending. Hun sa at å titte gjennom nøkkelhull ga henne helt andre assosiasjoner enn sunn mat.

 

Uforståelig eller ei – sunne matvarer BLE merket med nøkkelhull – og nærmest samtlige nordmenn vet nå hva nøkkelhullmerking er.

 

Selv jeg er blitt avhengig. Jeg tar meg i å kikke etter det besynderlige nøkkelhullet i butikkhyllene for å sikre meg det sunneste knekkebrødet.

 

Derfor blir jeg overrasket når jeg leser i Aftenposten at kjedene nå vil fjerne nøkkelhullet på den sunne maten igjen. De taper penger på det!

 

Det hele skyldes visst at Kiwi har tatt bort momsen på nøkkelhullvarene, og de andre har ikke lyst til å selge maten så billig.

 

Merket forsvinner nå både på Skyr (Q Meieriene) Kavli flatbrød (Kavli) og mager kjøttdeig (Gilde og Prior) og kjedene nærmest konkurrerer om å gjemme bort eller bli kvitt varene med nøkkelhull.

 

Uten nøkkelhull kan de nemlig selges for en dyrere pris, uten at du eller jeg legger merke til det..

 

Forbrukerminister Audun Lysbakken ber matkjedene skjerpe seg, og kjedene inviteres nå til et møte i Helse- og omsorgsdepartementet om saken.

 

Skulle gjerne tittet inn gjennom nøkkelhullet for å høre hvordan de forsvarer seg. 😉