Annonse

Jeg lå rett ut og klarte ikke engang å komme meg ut for å kjøpe cola, det eneste jeg hadde lyst på. Noroviruset herjet på Gran Canaria i julen. Mange er fortsatt plaget av magevirus, oppkast og diaré. Hva hjelper mot omgangssyke? Disse tipsene fikk jeg selv fra legen i Puerto Rico.

Null alkohol, null kaffe, kokt potet, havregrøt og banan. Dietten jeg fikk fra legen i Puerto Rico inneholdt ikke akkurat maten jeg drømmer om å spise på ferie. Det var harde bud.

Overalt lå folk med omgangssyke – noroviruset herjet på Gran Canaria

Jeg hadde leid meg en leilighet etter fire dager på hotellet Puerto Calma Holiday Club i Puerto Rico. Damen som vasket leiligheten, hadde gripe (influensa) og løp ut uten å helse på meg.  Jeg vasket nøklene hun rakte meg og passet på å holde god hygiene. Flere dager senere lå jeg rett ut med omgangssyke – kvalme og diaré. Jeg tror ikke det var vaskedamen som smittet meg.  Noroviruset herjet på øya og overalt på hotellene lå folk rett ut med oppkast, diaré og magesmerter. Jeg traff mye mennesker og kunne ha fått det hvor som helst.

Matforgiftning eller virus?

Selv lurte jeg først på om jeg var blitt matforgiftet. Anfallet kom akutt, om morgenen, etter å ha spist lunsj og middag på restaurant dagen før. Det jeg hadde spist var omelett og lasagne. Så det ga ikke mening at min feriemage ikke skulle tåle det. Jeg hadde også spist knekkebrød med magerost som jeg hadde med hjemmefra og kjøpt Biola yoghurt på Spar i Puerto Rico for å unngå problemer med magen.

Det gikk ikke som planlagt. Jeg sov et døgn, og var konstant på toalettet. I feberdøs drømte jeg om et glass kald cola, men jeg var for syk til å gå ut å kjøpe det.

Ba forsikringsselskapet om å skaffe legetime

Neste morgen kontaktet jeg mitt forsikringsselskap Gouda og ba om legetime. På Clinica Scandinavia i Puerto Rico hadde de hatt flere med omgangssyke på besøk. Også de trodde først at det var matforgiftning, men da pasienter strømmet på, ble det klart at det var et virus.  Jeg fikk tabletter mot kvalme og tabletter mot løs mage, og  medisiner rett i armen. Jeg fikk også medisiner som inneholdt probiotika.

Så ikke kostholdsrådene

Kostholdsrådene på baksiden av arket, så jeg ikke. Den ble jeg gjort oppmerksom på på kontroll. Jeg hadde spist så lett som mulig, men feks. ikke kuttet ut cola zero, som kan gi mer luft i magen når du allerede har en infeksjon.

«Viruset er overalt, så pass deg når du kommer hjem, » sa damen på Scandinavica Clinica. Det er viktig å merke seg at turister tar med seg virus på ferie også, det er ikke slik at viruset nødvendigvis oppsto på Gran Canaria.

Ble syk på nytt

Det tok tid før jeg kom meg hjem, for den urolige magen forverret seg og jeg ble forkjølet med øreverk. Da er det ikke godt å fly.  Jeg tok tiden til hjelp og er nå i god form igjen. Rinexin tabletter mot tette ører (cetirizin er det de har i Spania) og mot irritabel tarm/magekramper (buscapina) hjalp godt de siste dagene og gjorde meg fit to flight.

Hatt vondt i magen siden julaften

Noroviruset herjer fortsatt, og det er et hardt virus: En venn av meg i Spania fikk omgangssyke julaften og har fortsatt store problemer med magen. Han bord nord i landet.

Jeg skriver matrådene her, i tilfelle du er syk  med magesmerter og diaré og trenger tips. Tips meg ellers gjerne om hva som funker for deg.

Diaré? Dette spiser du og dette spiser du ikke:

Anbefalt mat:

-Brus/alkohol

Drikk mye vann.

Omgangssyke med Norovirus

Norovirusinfeksjon er en magetarminfeksjon som er svært smittsom. Vanlige symptomer er kvalme, oppkast, magesmerter og vandig diaré. Norovirusinfeksjon er den hyppigste årsaken til omgangssyke. Alle aldersgrupper kan rammes, men tilstanden forekommer oftere blant større barn og voksne. Norovirusinfeksjoner opptrer hyppigst om vinteren, og kalles også «winter vomiting disease».  Les mer her.

Her er tips til hvordan fly med øreverk: Helse: 7 enkle tips som kan hjelpe mot øresmerter i fly