Annonse

Her er mine tips til deg som underviser voksne innvandrere i norsk. Vis levende bilder, kjør kahoot quiz, lag rollespill, bruk barnesanger, rim og dikt og ikke minst humor. Ikke gjør kurset til et kjedelig oppgave-og grammatikk-maraton.

Jeg har hatt norskkurs på nybegynner-nivå A1, litt øvet A2 og og nnorsk for viderekomne, B1. Mange innvandrere slutter på norskkurs fordi det er kjedelig, går for fort og fordi de ikke forstår. Her er noen tips og triks fra meg som norsklærer.

Bare for å si det med en gang: Jeg lærer bort grammatikk og gir oppgaver som lekse. I denne bloggen er jeg opptatt av alt vi kan sprite opp med for å gjøre øktene morsommere og mer lystbetonte.

  1. Vær kreativ. Snakker du om Oslo, Slottet, Frognerparken og Bergen? Ikke bare les fra boka. Vis levende bilder fra youtube. Jeg viser video om Sinnataggen, forteller om kongefamilien, ber elevene lage tips-liste til hverandre om Oslo, og  lar dem fortelle om egne besøk til Nord-Norge, Trondheim og Bergen. Deretter spiller jeg sanger som Knutsen og Ludvigsen  «Ve te Bergen med det samme» og vi ler om Breiflabb, som ikke ser spesielt spiselig ut. Vi snakker om dialekter og jeg viser klipp fra Hero asylmottak som har mange morsomme snutter om å lære norsk.
  2. Har boka en sang-tekst, som for eksempel «Sol bare sol» i kapitlet  om vær? Og den hoppet du glatt over? Jeg synger den med elevene og spiller melodien. I ekstra-ressursene finner jeg moro om været som jeg kan bruke: Storm i Ålesund, deprimert værmann i Trond Viggo Torgersens figur og  Atle Antonsen som detter på isen mens han gjør et litteraturintervju.
  3. Jeg forklarer på engelsk når jeg må, for å bedre kommunikasjonen og forståelsen. Slik får jeg elevene raskt til å forstå hvilke oppgaver jeg vil de skal gjøre og hvordan. Jeg vet at mange lærere og skoler sverger til å kun snakke norsk i klasserommet. Av erfaring vet jeg at mange slutter på norskkurs om de ikke forstår. Vi må være fleksible og lydhøre. Flere elever har takket meg fordi jeg tar meg tid til å forklare.
  4. Jeg følger ikke læreplanen blindt. De morsomme oppgavene er ofte gjemt bort i lærerressursene. Jeg finner de ofte nederst – som alternative oppgaver og ekstra-oppgaver Bruk dem – og bruk deg selv som ressurs. Du har mer å by på.
  5. Flere ganger har jeg oppdaget at kapitlet som foreslås å utelate, er det morsomte for elevene. Så da tar jeg min egen vurdering:  Jeg bruker en seanse fra  café til å be elevene selv lage rolllespill hvor en spiller servitør og 1-2 andre kunder. Det faller i smak.  Jeg bruker et annet kapittel om å komme for sent til å flytte rundt på elevene.  Her må de lese teksten sammen med en ny partner, deretter lage rollespill om forsentkomming som de fremfører. Her blir det mye morsomt.
  6. Løpestafett: Etterpå skal de sammen med den nye makkeren delta i løpestafett. Jeg klistrer opp et kort avsnitt fra boka på gangen. En løper ut på gangen for å lese setninger og den andre skriver ned. Dette har jeg fått gode tilbakemeldinger på. De synes det er gøy.
  7. Puslespill: Vi har puslespill om verb i preteritum og spiller spill om det finnes: Blant annet har jeg brukt et  stigespill der elevene skal lage setninger og bruke verbene som dukker opp i spillet. Jeg har kjøpt terninger og små brikker selv, for som oftest har ikke skolen det tilgjengelig. Du må ofte klippe og lime og skaffe småsaker selv.
  8. Sant eller usant er en lek jeg lærte da jeg var spansk-elev. Du ber elevene skrive 3-4 setninger om seg selv, gjerne i preteritum. En av setningene skal være usann. De kommer opp en og en og skriver setningene på tavlen, og de andre gjetter hvilken fakta om deg som er fake. Jeg gjør det som lærer også – først – for å skape trygghet i situasjonen.
  9. Mingling er populært. La de mingle på gulvet i begynnelsen av uken og fortelle om helgen, om hva de gjorde i går, om hvor de kommer fra.  Dette tipset har jeg fra min spansklærer i Barcelona. Han tvang oss ut på gulvet hver uke. Mine elever blir kjempeoverrasket når jeg ber de gå ut på gangen og mingle. De våkner da. Å gjøre noe uventet, kan gi positiv effekt.
  10. Bruk innspill aktivt.  Mine  elever vil ha alt og har mange grammatikkspørsmål. Ofte har jeg ikke svarene og de gode forklaringene i mitt lærermateriale, men jeg lover å komme tilbake, leter etter lforklaringer og kommer tilbake til dem. Det er spennende, for jeg jeg lærer også mye selv om det norske språket som jeg aldri har tenkt på.
  11. Icebreakers: – et must: Jeg serverer av og til brunost med kornmo eller annen kjeks og lager videoer hvor de snakker om osten. «Jeg liker, jeg like ikke,,,» på nybegynnernivå. Noen ganger viser jeg morsomme videoer om Norge eller om norsk mat. Og så tar jeg gruppebilder som jeg sender studentene på mail. Jeg har fått tilbakemelding fra noen lærere om at «det var slik vi gjorde det før.» So what? Jeg gjør det nå – inspirert av utenlandske språkkurs som har mer å by på enn de norske.
  12. Bruk deg selv: Jeg forteller om egne opplevelser om det passer, som at jeg er blogger og isbader, at jeg er reiseglad, skilt med to voksne barn og at min familie er spredt for alle vinder, i mange land. Ikke alle lærere er tradisjonelle nordmenn med hytte og bikkje. Det er viktig å være seg selv.
  13. Elevene elsker å snakke om sin egen familie, i følge mitt lærermateriale. En hel økt er satt av til kun å snakke om familie. Men de færreste unge innvandrere på mine kurs, har tid til å sende meg familiebilder. Alle har heller ikke lyst til å snakke om familien. Etter å ha erfart dette, laget jeg mitt eget opplegg med brødrene Ylvis. Jeg bruker den berømte sangen The Cabin og har laget mange spørsmål som de  skal svare på gruppevis. Her lærer de om norsk kultur, hytteliv og familieliv på en morsom måte. Samtidig får de sagt noe om egen fritid og antall onkler, tanter etc. De lager statistikk i gruppen de er i.
  14. Stille elever – å nei! Av mer erfarne lærere har jeg fått et godt tips for å håndtere stille grupper: Sett dem i grupper. De er ofte mer aktive og pratsomme da. Dette er genialt. Også å la de snakke med noen de ikke snakker med hver dag.
  15. Spør om musikk og interesser:. Jeg spurte en gruppe hva slags norsk musikk de liker. Artistene de nevnte  førte til at jeg kunne sende de en hel spilleliste med tips om norsk musikk på mail. Sangtekster er  morsomme å bruke i undervisning. På A1-nivå må de være veldig enkle da. En elev jeg hadde, hadde ringelyden fra Freddy Kalas og Jovial på sin mobil. Telefonen ringte i timen, og det inspirerte meg til å trykke opp sangen på ark. Vi lærte den neste time. En annen elev hadde selv jobbet som lærer og brukt salsa som icebreaker. Dette skapte mye latter i klassen. Jeg inviterte henne til å ta en trimøkt med oss, hun takket nei, men det livet opp stemningen.
  16. Kahoot- interaktiv quiz. Mange språklærere bruker ikke Kahoot. Noen synes det skaper for mye konkurranse mellom elevene,  andre liker ikke det tekniske og andre igjen er sure fordi lærerne selv må kjøpe abonnement. Selv har jeg et gratis-abonnement på Kahoot som fortsatt funker.  Jeg har god erfaring med å bruke Kahoot som en belønning på slutten av økten. Det fungerer også som en oppsummering av kapitlet og som en  liten «test.» Man må bare ikke fokusere for mye på de som vinner, men heller bruke det som læring og  gi en twist eller en pepperkake til taperne også.

Jeg er helse-journalist og har vært desksjef  og redaktør. I tillegg har jeg tatt PPU og norsk som andrespråk for å kunne jobbe som norsklærer: Sønnen min slet på skolen , og det åpnet øynene mine. Jeg ønsket å bidra med noe annet enn journalistikk. Jeg har vært vikar ved voksenopplæringen i Nordre Follo, hatt norskkurs for InterNations og NEO kompetanse og Folkeuniversitetet i Oslo, Ski og i Lillestrøm. Disse tipsene er utviklet av meg etter en sesong med det nye lærerverket  for innvandrere – God i norsk. Bildene er av grupper jeg underviste på  Folkeuniversitetet  i 2022. Elevene har samtykket i at bildene kan brukes for å fortelle om norskkursene. Jeg har også laget noen Reels med noen av elevene som du kan se på Instagram. For øyeblikket er jeg norsklærer for ansatte på BI på B1-nivå med et annet læreverk; Stein på stein.

Takk til alle mine elever. Fantastisk å ha hele verden i klasserommet. Det er dere som inspirerte meg til å skrive denne bloggen. Håper det går bra med dere og norsken! Det var hektisk, jeg ble sliten, det var også givende og gøy og dere takket meg for at jeg var så tålmodig og positiv. Dere sa også at dere likte kurset fordi på andre skoler har de ikke quiz eller noe morsomt i det hele tatt. Takk også til min spansklærer i Barcelona og min engelsklærer i Florida for inspirasjon, og ikke minst til dyktige kolleger ved Folkeuniversitetet øst.

Send meg gjerne en tilbakemelding og bidra med dine egne tips. 

Hvordan studere i voksen alder

Prøv et rollespill!

Prøv interaktiv quiz: Ta en Kahoot!