Annonse

smerter bekken sete lår

Aktive damer kan få vondter både her og der. Smerter i kroppen er plagsomt,  men vanlig. Her er noen enkle tips for smerter i bekken, underliv og sete/lår.

Uvant aktivitet kan gi uvanlige smerter. Selv har jeg gått mer enn 10 000 skritt om dagen her i Barcelona. Høyst uvanlig; i Norge bruker jeg bil! Samtidig har jeg deltatt på dansekvelder, 4 timer spanskundervisning daglig i små rom med vonde stoler og badet og svømt + jogget i all slags vær.  Etter noen uker opplevde jeg å bli stiv og støl i kroppen, med spenninger i bekken og lår og en tilstand som minner om  urinveisinfeksjon, noe som er lett å pådra seg på ferie i sydlige strøk. Cystitt kan gi smerter.

Hva skyldes smertene? Det kan være sammensatt.

Smerter i bekken, sete/hofte og underliv er sammensatt. Det kan skyldes alt fra stress i hverdagen, anspenthet, for lite søvn,  endret kosthold og drikkemønster eller for mye og uvant aktivitet uten å få tøyd ut.

«Ofte er vi stive og støle i kroppen uten av vi finner noen spesifikt grunn.»

Yoga og pilates hjelper 

Selv har jeg tidligere vært aktiv med yoga og pilates  – en fin og enkel metode for stressede kvinner å få tøyd ut musklene på.  I Spania har jeg ikke tilgang på gym – og det blir lite uttøying og strekking på stive muskler.

Glemt å trene bekkenbunnen

Jeg har glemt å trene bekkenbunnen, noe jeg var flink til en periode. Jeg har tidligere skrevet helsesaker der spesialister gir råd til vond bekkenbunn, men husker ikke alltid tipsene selv. De som har gitt meg råd, har innrømmet at det er en grunn til at de er så gode på det: De har slitt med bekkensmerter selv: Å trene en slapp bekkenbunn kan hjelpe både mot inkontinens og smerter, så her er det mye å hente.

Se opp for underlivsprolaps  

Merk at kvinner som har født barn og/eller nærmer seg klimakteriet ofte har underlivsplager. Tilstander som underlivsprolaps er ikke unvalige, men mulig å unngå og forebygge. Selveste Mari Maurstad har åpent fortalt om operasjon mot underlivsplager. Fibromyalgi, utbrenthet, ME og overgangsalder kan gi økt tissetrang. Uansett hva smerter i nærheten av bekkenbunn og underliv skyldes, finnes det råd. Blir du ikke bedre, er det verdt en legesjekk – du kan ha en betennelse.

Honey Moon Syndrom

Du kjenner også sikkert til «honey moon syndrom» – blærekatarr som følge av mye sengeaktivitet med ny partner. Smarte tips er å tisse før og etter sengekosen, drikke mye vann, gjøre bekkenbunnøvelser, ta østrogentilskudd og være tålmodig. Ofte går plagene over. 

Les også råd mot blæreproblemer her. 

Hjelp til selvhjelp er ofte best.

Her er noen enkle Youtube-vidoer mot smerter som virker i en aktiv hverdag: De er gratis og alt du trenger er et teppe eller en matte og et bord el.l å strekke ut bena på.

Slik styrker du bekkenbunnense enkel og fin video her. 

Yoga for å styrke bekkenbunnen – denne er fin! Se video her.

Smerter i underlivet – hjelp på 30 sekunder. Se video her.

Menn og kvinner glemmer bekkenbunnen – se video her

Har du blærekatarr? Les om intersistiell cystitt her. 

Les også: Hjelp for plagsom blære: Les sak her.

Les også: Nervøs og usikker ; prøv skreveskolen!

Les også: Laser fjerner plagene: Ny, enkel metode kan redde kvinners underliv!

Les også. Råd fra spesialisten. Kvinneplager blir ikke prioritert. Blir du ikke kvitt plagene, vit at Mensendieck-studenter i Oslo tilbyr rimelig behandling for bekkenplager.

Les også: Enkel trim gir myke skuldre

Les også: Gravide får ofte bekkensmerter. Les råd her.

Har du andre tips, mottar jeg dem gjerne!