Annonse
Norskkurs dagtid, Nydalen, Oslo. Hovedbildet er fra et kveldskurs i norsk i Nydalen, Oslo. Foto: Tine
Folkeuniversitetet er konkurs: Denne bloggen er inspirert av norskkurs jeg har holdt i Folkeuniversitetets regi som frilanser de siste årene. «Myndighetene vil at innvandrere lærer norsk. De burde reddet denne bedriften,» skriver en av Helsetines lesere i en kommentar om saken på Facebook.
Etter at bloggen ble trykket på nytt, er det gjort kjent at Lingu AS har kjøpt konkursboet og vil beholde 15 ansatte. Folkeuniversitetets fagavdeling er kjøpt opp av Fagskolen Diakona Holding As. Her beholder 38 jobben. Folkeuniversitetet hadde 189 ansatte og i tillegg mange timelærere, frilansere og vikarer.
Her er mine tips til deg som underviser voksne innvandrere i norsk. Jeg tror på learning by doing og engasjerer studentene med ulike aktiviteter fra første dag: Ikke gjør kurset til et kjedelig oppgave-og grammatikk-maraton. Vis levende bilder, kjør kahoot quiz, lag rollespill, bruk barnesanger, rim og dikt og ikke minst humor, er noen av mine råd.
27.9.24: Folkeuniversitetet er konkurs: Det er trist. Jeg deler denne norskbloggen på nytt for å hedre de flotte studentene jeg har undervist de siste årene i Folkeuniversitets regi.. Kahootene jeg anbefaler å bruke sammen med lærerverket God i norsk kan finnes ved å søke på Kahoot med tittelen godinorskLena.
Minnene vil vare.
Norskkurs dagtid, Nydalen, Oslo. Foto: Tine
Mange innvandrere slutter på norskkurs fordi det er kjedelig, går for fort og fordi de ikke forstår. Her er noen tips og triks fra meg som norsklærer.
Bare for å si det med en gang: Jeg lærer bort grammatikk og gir oppgaver i lekse. Jeg gjennomfører til og med kapitteltester. Bud 1 er å lære deltagerne norsk og å være tålmodig og lydhør. Men denne bloggen handler om hvordan vi kan gjøre øktene morsommere og mer lystbetonte. Selv legger jeg hjerte og sjel i å få til økter som deltagerne trives med. Jeg har hatt norskkurs på nybegynner-nivå A1, litt øvet A2 og og norsk for viderekomne, B1 samt enkelte vikartimer i B2.
- Vær kreativ. Snakker du om Oslo, Slottet, Frognerparken og Bergen? Ikke bare les fra boka. Vis levende bilder fra youtube. Jeg viser video om Sinnataggen, forteller om kongefamilien og ber elevene lage tips-liste til hverandre om Osl. Jeg lar dem fortelle om egne besøk til Nord-Norge, Trondheim og Bergen. Deretter spiller jeg sanger som Knutsen og Ludvigsen «Ve te Bergen med det samme» og vi ler om Breiflabb, som ikke ser spiselig ut. Vi snakker om dialekter og jeg viser klipp fra Hero asylmottak som har morsomme snutter om hvordan det er for innvandrere å lære norsk.
- Har boka en sang-tekst, som for eksempel «Sol bare sol» i kapitlet om vær? Og den hoppet du glatt over? Jeg synger den med elevene. I ekstra-ressursene finner jeg moro om været som jeg kan bruke: Storm i Ålesund, deprimert værmann i Trond Viggo Torgersens figur og Atle Antonsen som detter på isen.
- Jeg forklarer på engelsk når jeg må, for å bedre kommunikasjonen og forståelsen. Slik får jeg elevene raskt til å forstå hvilke oppgaver jeg vil de skal gjøre og hvordan. Jeg vet at mange skoler sverger til kun å snakke norsk i klasserommet. Av erfaring vet jeg at mange slutter på norskkurs om de ikke forstår. Vi må være fleksible og lydhøre. Flere elever har takket meg fordi jeg tar meg tid til å forklare. Av og til løper tiden i fra meg. Da får jeg ikke forklart så tydelig eller til så mange jeg gjerne vil. Jeg pleier å oppgi e-mailen min, slik at de kan skrive til meg. Det er også opp til studentene å be om hjelp. Snakk med læreren etter timen – de fleste tar seg tid til å lytte.
- Jeg følger ikke læreplanen blindt. De morsomme oppgavene er ofte gjemt bort i lærerressursene. Jeg finner de ofte nederst – som alternative oppgaver og ekstra-oppgaver Bruk dem – og bruk deg selv som ressurs. Du har mer å by på enn tørre lærebøker.
- Flere ganger har jeg oppdaget at kapitlet som utelates, er det morsomte for elevene. Så da tar jeg min egen vurdering: Jeg bruker en seanse fra café til å be elevene selv lage rolllespill hvor en spiller servitør og 1-2 andre kunder. Det faller i smak. Jeg bruker et annet kapittel om å komme for sent til å flytte rundt på elevene. Her må de lese teksten sammen med en ny partner, deretter lage rollespill om forsentkomming som de fremfører. Her blir det mye morsomt.
- Løpestafett: Etterpå skal de sammen med den nye makkeren delta i løpestafett. Jeg klistrer opp et kort avsnitt fra boka på gangen. En løper ut på gangen for å lese setninger og den andre skriver ned. Dette har jeg fått gode tilbakemeldinger på. De synes det er gøy.
- Puslespill: Vi har puslespill om verb i preteritum og spiller spill om det finnes: Blant annet har jeg brukt et stigespill der elevene skal lage setninger og bruke verbene som dukker opp i spillet. Jeg har kjøpt terninger og små brikker selv, for skolen hadde det ikke. Du må ofte klippe og lime og skaffe småsaker selv.
- Sant eller usant er en lek jeg lærte da jeg var spansk-elev i Barcelona; Du ber elevene skrive 3-4 setninger om seg selv, gjerne i preteritum. En av setningene skal være usann. De kommer opp en og en og skriver setningene på tavlen, og de andre gjetter hvilken fakta om deg som er fake. Jeg gjør det som lærer også – først – for å skape trygghet i situasjonen.
- Mingling er populært. La de mingle på gulvet i begynnelsen av uken og fortelle om helgen, om hva de gjorde i går, om hvor de kommer fra. Dette tipset har jeg fra min spansklærer i Barcelona. Han tvang oss ut på gulvet hver uke. Mine elever blir overrasket når jeg ber de gå ut på gangen og mingle. De våkner da. Å gjøre noe uventet, kan gi positiv effekt.
- Bruk innspill aktivt. Mine elever vil ha alt og har mange grammatikkspørsmål. Ofte har jeg ikke svarene og de gode forklaringene i mitt lærermateriale, men jeg leter etter forklaringer og kommer tilbake til dem. Det er spennende, for jeg jeg lærer også mye selv om det norske språket som jeg aldri har tenkt på. Samtidig er det umulig å gi alle grammatikkregler på et nybegynnerkurs. Vi må ta det steg for steg!
- Icebreakers: – et must: Jeg serverer av og til brunost med kornmo eller annen kjeks og lager videoer hvor de snakker om osten. «Jeg liker, jeg liker ikke,,,» på nybegynnernivå. Noen ganger viser jeg morsomme videoer om Norge eller om norsk mat. Og så tar jeg gruppebilder som jeg sender studentene på mail. Jeg har fått tilbakemelding fra noen lærere om at «det var slik vi gjorde det før.» Jeg gjør det nå – inspirert av utenlandske språkkurs som har mer å by på enn de norske.
- Bruk deg selv: Jeg forteller om egne opplevelser om det passer, som at jeg er blogger og isbader, at jeg er reiseglad, skilt med to voksne barn og at min familie er spredt for alle vinder, i mange land. Ikke alle lærere er tradisjonelle nordmenn med hytte og bikkje. Det er viktig å være seg selv.
- Elevene elsker å snakke om sin egen familie, i følge mitt lærermateriale. En hel økt er satt av til kun å snakke om familie. Men de færreste unge innvandrere på mine kurs, har tid til å sende meg familiebilder. Alle har heller ikke lyst til å snakke om familien. Etter å ha erfart dette, laget jeg mitt eget opplegg med brødrene Ylvis. Jeg bruker sangen The Cabin og har spørsmål som de svarer på gruppevis. Her lærer de om norsk kultur, hytte. og familieliv på en morsom måte. Samtidig får de sagt noe om egen fritid og antall onkler, tanter etc.
- Stille elever – å nei! Av mer erfarne lærer-kolleger har jeg fått et godt tips for å håndtere stille grupper: Sett dem i grupper. De er ofte mer aktive og pratsomme da. Dette er genialt. Også å la de snakke med noen de ikke snakker med hver dag.
- Spør om musikk og interesser:. Jeg spurte en gruppe hva slags norsk musikk de liker og sendte de etterpå spillelisten på mail. Sangtekster er morsomme å bruke i undervisning. På A1-nivå må de være veldig enkle; som bæ bæ lille lam. Her lærer de uttale av vokale også. En elev jeg hadde, hadde ringelyden fra Freddy Kalas og Jovial på sin mobil. Telefonen ringte i timen. Det inspirerte meg til å trykke opp sangen på ark. En annen elev hadde selv jobbet som lærer og brukt salsa som icebreaker. Jeg inviterte henne til å ta en trimøkt med oss, hun takket nei, men det livet opp stemningen.
- Kahoot- interaktiv quiz. Mange språklærere bruker ikke Kahoot. Noen synes det skaper for mye konkurranse mellom elevene. Andre liker ikke det tekniske. Andre igjen er sure fordi lærerne selv må kjøpe abonnement. Selv har jeg et gratis-abonnement på Kahoot som funker. Jeg har god erfaring med å bruke quizt som en belønning mot slutten av økten. Det fungerer også som en oppsummering av kapitlet og som en liten «test.» Man må bare ikke fokusere på de som vinner, men heller bruke det som læring og gi premie til alle. f.eks en bit Kvikklunsj.
- Elever er like forskjellige som lærere. Så alt jeg skriver her, passer kanskje ikke for deg eller dine elever. Det finnes lærere som hater quiz og rollespill. Elevene er fra ulike kulturer, og noen synes det er tryggest å holde seg til læreboka. Det kan være smart å forklare hvorfor du bruker annet materiell i tillegg – om du gjør det. Noen kan ellers bli usikre. Selv har jeg prøvd meg frem. Av og til gjør jeg også feil og ikke alt er like vellykket. Men veien blir til mens vi går. Det meste kan løses ved en åpen dialog.
- Og til elevene: Vær positive! Ikke gi opp. Det å lære språk tar tid. Og er det noe, så snakk med læreren din, ikke stur på bakrommet.
Derfor ble jeg norsklærer i voksenopplæring.
-Jeg er frilans–journalist og har vært desksjef og redaktør i store mediehus.
-I tillegg har jeg tatt PPU, praktisk pedagogikk og norsk som andrespråk for å kunne jobbe som norsklærer.
-At jeg valgte å bli språklærer, er et personlig valg. Sønnen min slet på skolen , og det åpnet øynene mine for vanskelig det kan være å forstå teori. Jeg ønsket å bidra med noe annet enn journalistikk, og jeg var utbrent.
-Jeg har vært vikar ved voksenopplæringen i Nordre Follo, hatt norskkurs for InterNations og NEO kompetanse og Folkeuniversitetet i Oslo, Ski og i Lillestrøm.
-Disse tipsene er utviklet av meg etter to år med det nye lærerverket for innvandrere – God i norsk. Bildene er av grupper jeg underviste på Folkeuniversitetet i 2022-24. Elevene har samtykket i at bildene kan brukes for å fortelle om norskkursene. Jeg har også laget noen Reels med noen elever som du kan se på Instagram. Da bloggen ble skrevet var jeg norsklærer for ansatte på BI på B1-nivå med et annet læreverk; Stein på stein.
Under et bilde fra min juleavslutning med studentene på BI. De var professorer med mye mer lærerkunnskap enn meg, men godtok meg på et blunk.
Professorer lærer norsk på BI. Foto: Tine
Takk til mine elever. Fantastisk å ha hele verden i klasserommet. Det er dere som inspirerte meg til å skrive denne bloggen. Håper det går bra med dere og norsken! Det var hektisk, jeg ble sliten, det var også givende og gøy og dere takket meg for at jeg var så tålmodig og positiv. Dere sa også at dere likte kurset fordi på andre skoler har de ikke quiz eller noe morsomt i det hele tatt. Takk også til min spansklærer i Barcelona og min engelsklærer i Florida for inspirasjon, og ikke minst takk til min kreative lærer på PPU i Hønefoss og dyktige kolleger ved Folkeuniversitetet øst.
Kveldskurs, norskkurs, i Ski Nordre Follo: Foto: Tine
Dagkurs, norskkurs i Nydalen. Foto: Tine
De to bildene over: Kveldskurs, norskkurs i Lillestrøm. Foto: Tine
Etterord på Facebook, 27.9.24. Folkeuniversitetet er konkurs.
«På vei til Sats-trening leste jeg at Folkeuniversitetet er konkurs. Det er trist. Jeg kommer til å savne det gode miljøet og alle hyggelige kolleger – ildsjeler som har stått på for å lære innvandrere norsk både morgen og kveld. Dette er en viktig samfunnsjobb. Ikke minst har jeg satt pris på alle mulighetene jeg har fått til å holde norskkurs som frilanser de siste årene. Jeg har undervist både i Nydalen, i Lillestrøm, i Ski og på BI. Aller koseligst har det vært i Nydalen, for der er et større miljø hvor man treffer kolleger og får en kaffekopp. Jeg legger ved et par bilder jeg knipset fra undervisning onsdag kveld; første uke av et kveldskurs på A1-nivå. Det er en super og nydelig gjeng med studenter, 15 stykker, som jeg håper å kunne følge de 6 ukene kurset skal vare. De er motiverte og yter full egeninnsats. Jeg har ikke fått noen beskjed om at kurset er avlyst. Men å fortsette med meg som lærer på A2, som en student ønsket, blir nok umulig nå som organisasjonen er konkurs. Uansett veldig hyggelig å bli satt pris på. Studentene har betalt studieavgift og jeg håper bobestyrer tar hensyn og lar de får fullføre de kursene de har betalt for. Jeg håper videre at bobestyrer utbetaler utestående lønn til alle lærere. Så får vi bistå med vår kompetanse og glød andre steder etterhvert. Norskopplæring er krevende, spennende – og viktig! Det mener også myndighetene, som vel burde reddet denne bedriften fra konkurs?»
Foto: Kveldskurs i norsk, Nydalen, Oslo. Siste kurs med gjengen, september 2024. Mandag 30. september på ettermiddagen, kom beskjeden fra bobestyrer Harald Sommernes; alle kurs er avlyst, også kveldens A1-kurs med disse flotte studentene. Foto: Tine
Hva er Folkeuniversitetet:
Folkeuniversitetet var medlem i Studieforbundet Livslang Læring og tilbød kurs og utdanning etter Voksenopplæringsloven, både språkkurs for innvandrere, fagkurs og yrkesfag.. Folkeuniversitetet var en frivillig organisasjon godkjent av Kunnskapsdepartementet. Det var et supplement til offentlig og private opplærings- og utdanningstilbud. Folkeuniversitetet ble stiftet i 1864 av studenter med et stort engasjement for opplæring: Henrik Ibsen, Bjørnstjerne Bjørnson og Christofer Bruun var noen av dem. De mente at alle, også de fattige bør få undervisning, og engasjerte studenter til å gi folk opplæring gratis. Organisasjonen fikk navnet Studenternes Forening for fri Undervisning – og senere det mer kjente Friundervisningen – som igjen byttet navn til Folkeuniversitetet. Organisasjonen gikk med underskudd i flere år. Styret så seg i september 2024 nødt til å melde Folkeuniversitetet konkurs.
Lingu og Fagskolen Diakona tar over driften
Etter at bloggen ble trykket på nytt, er det gjort kjent at Lingu AS har kjøpt konkursboet og vil beholde 15 ansatte. Folkeuniversitetets fagavdeling er kjøpt opp av Fagskolen Diakona Holding As. Her beholder 38 jobben. Folkeuniversitetet hadde 189 ansatte og i tillegg mange timelærere, frilansere og vikarer.
Hurra for deg! 100 timer med norskkurs går mot slutten.
Hvordan studere i voksen alder
Prøv interaktiv quiz: Ta en Kahoot!
Jobb, reise og kjærlighetsåret 2023
Mobilforbud i skolen er en lettvint løsning; mister muligheten til digital læring og Kahoot