Annonse

Mobilforbud i skolen er en lettvint løsning. Jeg mener at mobil, iPad og sosiale medier kan være nyttige verktøy i undervisningen om de brukes riktig. Lærerne må tilegne seg ny teknologi, ikke gå tilbake til steinalderen.

Foto: Screenshot fra VG 7.2.24 – raser mot mobil-innstramming

Roping og skriking skaper mer uro enn mobilen

Mobilbruk i timen kan skape uro, men det gjør også roping, slåssing og løping rundt i klasserommet.

«Da jeg var vikar på ungdomsskolen for noen år siden, var støy og uro i klasserommet et MYE større problem enn at noen prøvde å lure seg til å bruke mobilen:

– Vi liker deg, ropte 9-klassingene mens de laget hvinelyder, danset og hoppet rundt i rommet. Lydnivået var så høyt at det var umulig å undervise. Og de hadde forklaringen:  – Vi er problembarn. Det er bare sånn vi er.

De fleste elevene puttet iPhonen  i sekken når jeg ba om det. Da er også problemet med Snapchat og Tiktok løst. De får ikke brukt det. 

Mister muligheten til Kahoot

Å være restriktive til mobilbruk på skolen  er vel og bra. Jeg forstår godt at kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (AP) vil profilere seg på dette – ved å innføre en sterk nasjonal, faglig anbefaling MOT mobil på barne- og ungdomsskolen.

Men de sammensatte problemene i klasserommet  forsvinner ikke om rektor låser mobilene inn i et skap hele skoledagen. Da forsvinner jo også muligheten til å google informasjon, spille spill, lage video og løse interaktiv quiz, kahoot.

Problemet er kjedelig undervisning

Undervisningen kan bli enda kjedeligere og mindre kreativ, noe som er endel av grunnen til at elevene mister konsentrasjonen og blir urolige.

Mobilen – en venn

For noen elever kan mobilen fungere som en venn i friminuttene, da er det dumt å ikke få tilgang til den.

Lær elevene nettvett

Og selvsagt må skolene fortsatt lære elevene nettvett. Så mye som elevene bruker sosiale medier i dag, virker det idiotisk å si at dette er noe foreldrene må ta seg av. Det barna lærer på skolen skal speile virkeligheten rundt dem.

«Vær kreativ, bruk mobilen i undervisningen – og få barna/ungommen til å putte telefonen i sekken når den ikke brukes, enkelt og greit.»

Hva synes du?

 

Jeg har jobbet som lærer på ungdomsskolen. Mobil var ikke det største problemet. Les også: Hjertesukk fra vikaren: En dårlig dag på jobben!

 

Les også: Kahoot quiz gjør voksenopplæringen til en lek; tips og triks for norsklærere på norskkurs

Les også: Hvorfor bli lærer når du er journalist – 6 svar

Les også: Studenter slo tilbake mot utestenging på tynt grunnlag; Ingvild Kjerkol og Sandra Borch tatt av egne fuskeregler.

Les også: Kahoot quiz gjør voksenopplæringen til en lek; tips og triks for norsklærere på norskkurs

Les også: Hurra for deg! 100 timer med norskkurs går mot slutten.

Les også: Gi eksamensoppgaver som barna våre forstår!

Les også: Språkskole i utlandet1; se opp for fellene!

Les også: Lot barna slippe lekser; da meldte skolen dem til barnevernet!

Les også: Problematferd i skolen

Les også: Hvordan studere i voksen alder

 

Les om debatten rundt forbud mot mobil på skolen.

https://www.nrk.no/norge/ny-nasjonal-anbefaling_-no-skal-mobilane-ut-av-klasserommet

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2024/02/07/utdanningsdirektoratet-anbefaler-at-mobiltelefonen-skal-ut-av-alle-klasserom/