Annonse

Corona-hysteri er ren galskap! I Tyrkia i fjor høst, ble jeg syk. Jeg hadde vondt i halsen og fikk tørrhoste. Legen sa det var et vanlig virus: Nå skriker folk opp om Corona-smitte og  nekter å håndhilse. Bruk sunn fornuft! De som er mest utsatt for å bli alvorlig syke eller dø er mennesker over 80. Får du Corona, er det ikke sikkert at du engang merker det. Her er 5 grunner til å slutte å være redd.

 

Da jeg var i Tyrkia i fjor høst, ble jeg syk på slutten av ferien. Jeg var sår i halsen, tørrhostet og hadde hodepine. Da jeg kom hjem og ikke ble bedre, oppsøkte jeg lege: Venner av meg i Tyrkia var også syke, og flere hadde feber. På det tidspunktet var det ingen som skrek opp om Corona eller andre sykdommer. Fastlegen sa at det var helt vanlig at en slik forkjølelse satt lenge i. Det var ikke unormalt å hoste i opptil 4-5- uker. Han tok en blodprøve som fastslo at det var virus. Grunnet tørrhosten fikk jeg cosylan, som jeg ikke tålte og kastet opp av. Jeg gikk tilbake til te med honning og sugde på Fisherman´s Friend. Omsider slapp viruset taket og jeg ble frisk. 

Livredde uten grunn

Nå har vi et stort Corona-utbrudd i Kina og folk er syke i Italia. Media slår det opp som selve Svartedauden og vi kan ikke unge å bli redde: På et seminar i Oslo i kveld snakket folk rundt meg om Corona-faren og nektet å håndhilse. En mann sa til meg i fullt alvor at han tror amerikanerne har infisert kinesere med vilje for å teste ut hvordan det virker. Det vrimler med falske teorier og vi blir livredde uten grunn.

Alvorlig talt – nå må vi bruke sunn fornuft her! Vi kan ikke løpe rundt med munnbind og frykte alt fra amerikanere til italienere og kinesere.

Her er 6 enkle grep som kan gjøre deg mindre redd.

  1. Som influensa: Corona er et virus på linje med influensa. Og influensa og forkjølelse har du overlevd før! De som er mest utsatt for å dø eller bli alvorlig syke er mennesker over 80 år. Er du over 80 eller er kronisk syk, hold deg hjemme og ikke oppsøk syke mennesker unødig: Risikofaktorer ser ut til å være røyking og kroniske sykdommer som høyt blodtrykk, hjertesykdom, hjerneslag, diabetes, kreft og kols, skriver FHI. Er du ung og frisk, skal det mye til å bli syk av viruset. 0,2 prosent av folk under 40 blir syke av Corona. Generelt blir 5 prosent eller mindre alvorlig syke av viruset. Så lev som før, og ta det rolig.
  2. Bruk fornuften: Folk dør av kreft og andre lumske sykdommer hver dag. Her hjelper ikke engang alltid verdens sterkeste medisiner. Mange dør av sult. De har verken mat eller rent drikkevann. I Syria og andre land dør uskyldige mennesker i terrorangrep. Mens du og jeg er redd for å få et forkjølelsesvirus fra Kina. Sjansen for at du eller jeg blir smittet er tilstede. Men sjansen for at vi blir så syke at vi dør av viruset, er minimal.
  3. Ta forhåndsregler:  God håndhygiene er det beste tipset vi har akkurat nå: Og det er enkelt. Vask hendene hyppig med såpe. Bruk antibac når du reiser. Unngå å klemme og håndhilse på mange ukjente personer. Ikke host på folk når du er syk og hold deg unna folk som hoster. Simple as that.
  4. Ikke bruk munnbind. Apotekene har gått tomme for munnbind og det trenger du ikke være lei deg for. Bruker du munnbind, øker nemlig smittefaren. Bakterier fester seg lett i munnbindet og du har større sjanse til å bli syk. Så overlot munnbind til helsepersonell og slapp av.  Les flere råd om munnbind her. 
  5.  Reis som før. Ikke reis til Kina. I Kina hvor utbruddet startet, tas det forhåndsregler og mange byer er stengt. Det er derfor smart å unngå reiser til Kina til epidemien har roet seg.  Alle reiser i Europa går som før, og det er ingen grunn til å avlyse vinter- eller påskeferien fordi 2 prosent, trolig færre, kan dø av et virus som de fleste ikke er smittet av. Selv drar jeg til Tenerife i mars og med mindre det skjer noe dramatisk, ser jeg ingen grunn til å holde meg hjemme: Sjansen er større for at en forkjølet mann på bussen nyser på meg i Oslo og smitter meg med vinterforkjølelse enn at jeg tilfeldigvis treffer en person på Tenerife med Corona-virus.
  6. Spis og lev sunt:  Å ta tran eller Omega 3 samt multivitaminer daglig, styrker immunforsvaret. I tillegg hjelper det å få i seg nok frukt og grønnsaker samt proteiner. Går du en tur daglig og/eller tar deg en joggetur eller trener på studio, er du bedre rustet om sykdommen rammer – enten det er Corona eller  noe helt annet. Stress ned og gjør noe hyggelig, det er også godt for psyken og fysikken.

Les også: Viruset kommer trolig fra flaggermus og dromedarer og kameler: 9 spørsmål og svar om Corona-viruset. 

Les også: Alt om viruset – og hvem som er i faresonen. Les her.

Les også: Linda fikk hjelp til å endre livsstilen. Nå er hun frisk. 

Les også.  Det er nyttårsaften, og jeg er syk!

Les også: Helse: 7 enkle tips som kan hjelpe mot øresmerter i fly

Les også:Migrene? Her er de beste rådene for en bedre hverdag

Les også. Sylvi Listhaugs oppskrift til folkehelse: Kreft, diabetes og hjerteinfarkt

Les også:  Krystallsyke er den nye folkesykdommen

Les også: Frozen shoulder: Slik overlever du når sykdommen rammer

Er du redd – kommenter gjerne.