Annonse

Jeg var en sliten journalist som røkte 20 sigaretter om dagen. I dag holder jeg meg i form med dans og styrke på Elixia, havregrøt og treningsreiser: Trim i solen i godt selskap er verdt kronene. Der får du hjelp og inspirasjon av andre. Det er aldri for sent å få bedre helse. På Gran Canaria lærte Skal vi danse-trener Alexandra Kakurina meg og andre damer  nye salsa og danse-moves. Drømmer du om å komme i bedre form, så les denne artikkelen. 4 linker til reiseaktører nederst i artikkelen. Ses vi på treningsreise?

 

Det er aldri for sent å komme i form! Muskler er ferskvare. Det betyr at selv en 60-åring som aldri har trent, vil komme lynsraskt i bedre form, bare ved å bevege seg noen timer i uken. Det mest effektive og viktigste for voksne mennesker, er å drive styrke-trening. Vi mister muskelmasse hver dag etter fylte 40. I tillegg bør du drive kondisjonstrening. Intervall-trening, som jeg hater, er det mest effektive. Jeg tror mer på lystprinsippet, og danser zumba i stedet, som jeg synes er gøy. Uansett hva du trener vil du miste magefett og ha mindre sjanse for å få livsstilsykdommer som kreft, hjerteinfarkt, diabetes 2 og blodpropp.

Det farligste er å ikke være aktiv

Å være litt rundt er ikke farlig, det farligste er å ikke være i aktivitet, sier trenings-eksperter. Selv er jeg ikke opptatt av å være så tynn. Jeg føler meg vel når jeg har litt former, og det liker gutta også.

«Hvem liker tynne sylfider? Jeg trener for å bli sterkere, sunnere og få mer energi, ikke for bli tynnere. Det bør du også!»

Kroppspresset er for stort, og det gir mer glede å trene for velvære enn for å bli tynn.

Anbefaler tur i varmen for å komme i gang

Det verste kan være å komme i gang med fysisk aktivitet – og da kan jeg varmt anbefale treningsreise!

For noen år siden oppdaget jeg Ving treningsreiser. Turen til Gran Canaria med Ving og Skal vi danse-trener Alexandra Kakurina og yoga- og fitness-ekspert Eva Katrine Thomsen for et år siden, var super. Vi hadde dance party med glam og glitter.

Her er bilder fra Energyboost med Alexandra og Eva Katrine

 

  

Jeg har også vært i Dubai, nærmere bestemt Fujeirah med trimguru Kari Jaquesson og Jomfrureiser. Selve hotellet var langt fra Dubai – det lå in the middle of nowhere – men treningen var effektiv og vi fikk også tid til en dag i Dubai sammen.

Her er bilder fra trimtur til Fujeirah med Kari Jaquesson

  

Den søte jenta til høyre for meg på bildet er politi, og reiste alene på treningsreise, akkurat som meg. Vi hadde kveldens korteste skjørt….

  

En kveld jeg kjedet meg og det ble for mye damer for meg, fikk jeg en privat omvisning av hotellets mannlige ansatte og en  fotoshoot av hotellets fotograf og det var gøy. Å bli kjent med noen innfødte er halve moroa med å være på et nytt sted, synes jeg!

.

Får nye venner på kjøpet

Trening på ferie gir mersmak! Det er utrolig hvor godt lunsjen smaker når du har vært tidlig oppe på en yogaøkt og eller vann aerobics. Det er vanskelig å bli lei av sånne turer, det er kun lommeboken som stopper meg.  Jeg føler at jeg får noe ekstra igjen for sydenturen – og mer energi enn når jeg bare ligger ved poolen. Alle som reiser for å trene er sosiale, så det blir noen nye venner på kjøpet også. Å reise alene går helt fint. Det er bare pingler som ikke tør det!

Skal vi danse – i Kemer?

Liker du å danse, er det mange muligheter. Jeg har vært på treningsreise – zumba-tur-  i Tyrkia hvor vi danset to ganger om dagen. Det var bra trim og i tillegg veldig gøy! Jeg unnet meg mye god, tyrkisk mat og litt efes også, men på grunn av all trimmen og noen daglige svømmeturer gikk jeg ikke opp i vekt.

Se bilder fra zumba i Tyrkia med Tyrkiareiser her.

Les om zumba i Tyrkia her:

Skal vi danse – i Kemer?

Kom deg opp av sofaen!

Zumbalover

Nok en danse (og yoga) tur gikk til Portugal med Jomfrureiser for å lære yoga og magedans. Magedans er vanskelig og jeg er nybegynner hver gang jeg prøver. Det å prøve noe nytt gir glede og mestring og styrker hjernen!

Her er bilder fra magedanstur i Portugal

Den siste turen jeg viser inspirasjonsbilder fra er fra Platanias,  Kreta. Det var en yoga- og pilates-tur Ving hadde tidlig i sesongen, og det var en ganske rimelig reise. Bortsett fra en del vind, var turen fin og vi koste vi oss med mat, vin og trening! Ingen sak å få nye venner her.

Her er bilder fra yogatur med Ving til Platanias på Kreta

Det siste bildet er fra en kveld trim-damene skeiet ut med middag i Chania.

I år har jeg lyst på en ny treningsreise for å komme skikkelig i gang med året. Kanskje blir det Tenerife eller Kypros? Jeg driver med opplæring i Røde Kors for å være guide for en flyktning fra Syria, og fullfører kursene før jeg bestemmer meg.

Dert er så mye jeg har lyst til i 2018 – nytt språkkurs i utlandet, mer vanntrim, lære mer salsa (!) , jobbe med flyktninger –  og gjerne bo i et fremmed land en periode. Time will show!

Håper du ble inspirert til å ta en treningsreise, om du kan. Hvis ikke, ta trappen – det er god trim i hverdagen. 🙂

Følg meg – i neste blogg skriver jeg om hva du bør spise og hvordan jeg klarte å slutte å røyke.

Her kan du sjekke ut treningsturer:

Ving treningsreiser, les her.

Jomfrureiser, les her.

Reiseguidens tips til treningsturer, les her.

Sykkeltur? Merlot er en aktør, les her.

Spørsmål eller kommentarer? Fyr løs!

Les også: Linda gikk ned 55 kilo ved å spise vanlig mat

Les også: Slik blir du sunnere

Les også: Hva slags trening trenger du akkurat i dag?

Les også: Derfor kjøper jeg treningsklær på nettet

Les også: Endelig fridag på #vingcamp Kypros: Vi tar den helt ut på skumparty!