Annonse

Foto: Lørdagsbaderne FB, Hvervenbukta, Oslo

HELSE: Visste du at isbading kan gi deg økt libido, mindre stress og lettere overgangsalder?

Etter varme måneder på Gran Canaria, var det tøft å komme tilbake som isbader i Norge. I  iskald nordavind og i høye bølger fullførte jeg mitt andre isbad lørdag før påske. Det var 3 grader i sjøen. Her er 8 helsefordeler isbading gir deg.

For kaldt! Galskap! Aldri! Jeg fryser på føttene selv innendørs! Det er mange grunner til å si nei til vinterbading. Men isbading har mange fordeler. God påske – og test et bad i kaldt vann du også!

Denne artikkelen er inspirert av en artikkel fra Iprshealth.com om vinterbading. Den leser du her.

1. ISBAD booster immunforsvaret ditt

Det har blitt forsket på hvordan kaldt vann virker på immunsystemet. Du herder kroppen med det kalde vannet, og kan få bedre immunforsvar og blodsirkulasjon. Selv var jeg frisk hele vinteren mens jeg isbadet i Norge under pandemien, mens jeg ble syk med bronkitt i varmere farvann i Spania.  Så kalde bad er noe jeg tror på og vil begynne med igjen!

Les om mitt kaldeste isbad ever her, i isvann og minus en grad . Vinter: Fysisk aktivitet gjør livet lettere og hjelper psykisk

2. Du blir naturlig glad

Kaldt vann stimulerer endorfinene. Alle mine isbadvenner har noe til felles: De sier: «Det er så deilig etterpå.» Selv får jeg masse energi i timene etter et isbad. Andre kan føle en deilig ro og lykkefølelse. Vi vet at ulike aktiviteter og trening kan forebygge vinterdepresjon. Jeg har bekjente som har blitt kvitt depresjonen med vintersvømming. Kaldt vann bringer oss også nær smertegrensen og kan utløse endorfiner for å hjelpe oss å takle smerten. Selv føler jeg lite smerte ved vinterbading; men er det under 3-4 grader, kan det rive i lårene. Det gir også et kick.

3. Kalde bad kan øke sex-lysten

Kaldt vann var, i følge Iprshealth.com tradisjonelt brukt for å undertrykke seksuelle behov. Men faktum er at bading i kaldt vann skal kunne øke libodo/sexlysten. En dypp i kaldt vann booster østrogen- og testosteron-produksjonen. Du kan bli mer selvsikker, få høyere selvfølelse og bedre humør og føle deg mere levende. Og for en mestringsfølelse det gir! Hva er det å tenke på? Kast deg uti!

4. Du brenner kalorier

Selv går jeg ofte en tur for å varme opp. I tillegg blir vinterbadet også som en treningsøkt: Hjertet pumper raskere i kaldt vann og kroppen må jobbe hardere for å holde seg varm enn når du svømmer i middelhavet. Faktisk jobber kroppen så hardt, at jeg aldri er kald når jeg kommer på land etter et vinterbad. Da føler jeg heller at jeg har en varmeovn innvendig på full styrke. Så er det rett på med ulltøyet for å beholde den gode følelsen.

5. Kalde bad reduserer stress

Studier har i følge Iprshealth.com bekreftet at kaldt vann kan føre til mindre stress. Så du som stresser og styrer mye; watch out. Du kan få kortere lunte og et mer behagelig liv. Du blir restartet, og det er gratis.

6. Vinterbading er sosialt

Vi som vinterbader er stolte, og vi blir fort en glad gjeng som bader sammen. Selv har jeg igjen joinet lørdagsbaderne på mitt hjemsted. Vi utfordrer hverandre, og det er gøy. Selv om økten ikke varer så lenge, så er det mulig å møtes på kaffe etterpå, eller tenne bål. Selv savner jeg og isbadvennene en sauna – en badstu – det hadde vært en perfekt avslutning på isbadet. Når jeg isbader alene, får jeg mye positiv oppmerksomhet fra andre; de kommer bort og sier jeg er tøff og spør hvor mange grader det er i vannet. Da føler jeg meg bra.

7. Det forskes i følge Iprshealth.com på hvorvidt vinterbading kan hjelpe på plager kvinner får i overgangsalderen. Dette tror jeg på! Bad i kaldt vann restarter kroppen og vil ganske sikkert kunne virke effektivt både mot lite energi og hetetokter, som mange sliter med i overgangsalderen/menopausen. Og det sosiale aspektet vil helt klart kunne virke positivt. Jeg er spent på å høre mer om dette. Jippi!

Hvordan isbader du trygt?

  1. Aldri gå ut alene et sted det er vanskelig å komme ut og inn. Det beste er å være fler. Selv bader jeg noen ganger alene, men det er på en strand der det går mye folk forbi, med café, og jeg svømmer ALDRI langt ut – jeg holder meg der jeg kan stå.
  2. Jeg bruker lue og ullsokker, og har også kjøpt sokker og hansker av neopren som jeg kan bruke når det er ekstra kaldt.  I tillegg har jeg med en matte/sitteunderlag å stå på når jeg kommer inn. Jeg varierer badedrakten, det blir som med treningstøy, du trenger mer enn en.

3. Ta korte bad: Er temperaturen ved nullpunktet, er jeg maks i sjøen et minutt! En regel jeg fikk tips om i artikkelen fra Iprshealth.com, er at du kan være uti ett minutt for hver grad det er i vannet.  3 grader i vannet vil da si maks 3 minutter i sjøen. Eller mindre. Som et rituale, går vi ut 3 ganger. 3 korte bad. Det er ingen regler. Jeg liker å svømme og plaske rundt for å holde varmen, mens andre står stille i det kalde vannet.  Følg på med varm te eller kaffe, noe godt å spise og ullklær. 

4. Ta bilder av isbadingen og del! Noe av boosten er å fortelle venner og bekjente at du isbader. Selv har jeg blitt en inspirator for andre fordi jeg så ofte deler bilder og video av isbadingen på sosiale medier som Facebook og Instagram. Folk har begynt å vinterbade på grunn av meg, og det er kult.

5. Ta bilder av natur, dyr, fugler og annet du ser på din vei. Da blir livet litt morsommere! Selv følger jeg svanene ved Hvervenbukta, og i år er et nytt par på vei til å nyte kalde sjøbad og hverandre.

Usikker på helsetilstanden? Spør legen først.

 

Glad påsk – god påske!

Kilde: Iprshealth.com – 8 benefits of cold water swimming

Wim Hof, The Ice Man: Riktig pust og isbad gjør deg sterkere

Tur og isbad i tøffe tider: Slik får du fart på coronakroppen!

Isbad mot virus: Derfor virker det. Hold hodet kaldt og hjertet varmt.

Tine i karantene: Jeg holder coronaviruset unna med isbading!

Derfor er vinterbading sunt for helsen: 5 gode tips!

Vinter: Fysisk aktivitet gjør livet lettere og hjelper psykisk

Isbad, bokskriving, garasjedans og kamp for frihet: 2021 ga meg mulighet til å vise nye talenter

Dette savnet jeg mest med Norge etter flyturen hjem; vafler uten korona og påbud