Annonse

Været i Malaga er rundt 20 grader i april 2023. Ofte føles det varmere enn det meldes på Yr. Finn en billig flytur og bosted/hotell på solkysten og opplev Malaga, Fuengirola og Marbella. Her er lite regn og mange soldager året rundt. Jeg tok Norwegian fra Oslo til Las Palmas og Vueling fra Las Palmas til Malaga. Reisen fant jeg på Momondo.

Reiste fra snøen til Gran Canaria og Malaga

I vinter fikk jeg nok av snø og is! Selv som ivrig helårsbader ble 20 cm tykk is på havet og holkeføre for mye til slutt. Så i mars fant jeg en rimelig flight med Norwegian og dro til Gran Canaria. Her er det mange fine bosteder og hoteller. Vi hadde hetebølge på Gran Canaria i mars! Det var en liten calima. I påsken dro jeg videre til Malaga – og opplevde kun en eneste kjølig, overskyet dag: Resten av uken var det sol, fint vær, 20 grader og litt vind. Jeg badet med 17 grader i sjøen i Malaga og Fuengirola og ble brun.

Les også: NYE Bar Pio pio; en skjult perle på Gran Canaria

maspalomas sanddyner

Gran Canaria – reisetips

1. Jeg leide leilighet rimelig et par uker i fiskelandsbyen Puerto de Mogan helt sør på øya Gran Canaria. Herfra tok jeg lokalbuss til Amodoresstranden og Puerto Rico. Det ble for stille for meg i Mogan.
  2. Jeg fortsatte ferien på Holiday Club Puerto Calma i Puerto Rico. Jeg fant et godt tilbud her på google maps og slo til. i Puerto Rico er det mer sosialt, mer liv og kort vei til dans, mat og sosialt liv på det gamle shoppingsenteret i Puerto Rico:  Lillebrors bar og restaurant med trubadurer og rockeshow med Kelly Marlow er noen av mange tilbud.
  3. Jeg dro videre til sanddynene i Maspalomas. Tilfeldig og fordi tilbudet var ok, dro jeg tilbake til Tamaragua i Playa del Ingles, et hotell jeg også besøkte i 2021.  Også her fant jeg gode hotelldeals på google maps.

Malaga og Costa del Sol – reisetips:

1. Jeg ville over til Malaga for å besøke familie i Fuengirola: Jeg lette på Finn, Momondo og flere andre steder for å finne billig fly fra Las Palmas-Malaga. Ryanair og Vueling hadde best tilbud på flyreise. Fly-Reisen med Vueling som jeg endte opp med var fin. Det var topp service om bord. Turen tok kun to timer.
  2. Å finne rimelig hotell i Malaga er ikke enkelt. Særlig når man vil ha hotell til 5-600 kroner og ikke flere tusen! Prisene har steget og kronen er lav i kurs. Jeg endte opp med 2 dager på easyHotel Malaga City Centre. Hotellet er meget enkelt og rommet var lite, men det er gåavstand til alt og mange frokost-restauranter i nærheten. Til havnen og stranden går du på 20-30 minutter. På tilbakeveien overnattet jeg på strandhotellet Malaga Hotel Eliseos, som var satt grundig ned i pris. Et søk på google og google maps fortalte jeg hvilken operatør som ga meg det beste mobil-tilbudet. Jeg betaler med Mastercard, som er tryggere, om noe skulle vise seg å feile.
  3. Jeg meldte meg på events med Meetup for å oppleve byen sammen med andre. En opptur var et salsa- og bachata-event oppe ved borgen. Det var verdt de 10 euroene jeg betalte til dansemesteren. Etterpå spiste vi tapas sammen på Malagas eldste restaurant El Pimpi. I tillegg danset jeg salsa-fitness gratis på et museum ved stranden. Det var gøy! Også språk-events kan varmt anbefales. Jeg ble kjent i byen fordi jeg måtte finne frem og traff både lokale og folk fra hele verden. Da er jeg i mitt ess. Senere  inviterte jeg familien på flamencoshow med tre retters middag i Malaga.  Selv nøt jeg god lunsj ved havnen; crispy godt tomatbrød og en crispy kyllingsalat. Jeg dro på hamam og nøt den siste kvelden med marokkansk-inspirerte bad og massasje med rose-olje. Skjønt for velvære og kroppen.
  4. På solkysten er det lett å reise rundt å oppleve de ulike stedene. Fra flyplassen i Malaga kan du ta toget rett til Fuengirola, hvor min familie bor. Busser og tog går ofte. Min sønn og svigerdatter har kjøpt seg bil og sammen opplevde vi foruten Fuengirola og Malaga, en flott fjell-landsby, Mijas Pueblo og feriestedene  Benalmadena og Marbella. Stranden og restaurantområdet i Fuengirola ble min favoritt – og på egen hånd elsker jeg å trave rundt i Malaga på oppdagelsesferd med google maps, på vei til en god massasje, et godt måltid, eller et nytt event. Det er ren vitamininnsprøytning.
  5. Jeg rakk ikke å delta på hop on bus i Malaga eller å se Picasso-museet. Det får bli neste gang: Da vil jeg danske mer, kikke mer på utelivet i gamlebyen og også se samtidsmuseet med mye bra kunst. Hva er dine Malaga-tips?

Les også: Nordmenn dropper trening på sydentur: ; Jeg vil drekka og kose meg!

Les også: Sommerferie 2023: Sjokk-nyheter fra Alanya: Ving mistet prestisje-hoteller ved Kleopatra-stranden

Fakta om Malaga – Costa del Sol.

«Det regner aldri her,» sa damen til høyre. Hun er ekte Malagaser og ble overrasket over at jeg som norsk kvinne likte salsa og bachata: Det var den eneste trimmen hun fikk, lo hun. De andre er fra Tyskland, Spania og USA.

Det er ikke uten grunn at Costa del Sol, «Solkysten», har fått navnet sitt. Klimaet her er stabilt, med mange soldager året rundt. I vintermånedene kan temperaturen falle ned mot 13 grader, mens det om sommeren er rundt 30 grader, og sjeldent regn.

Les mer om været på Costa del Sol i denne artikkelen fra Apollo:

Les også: Ett år siden: 2022 ble dramatisk for Helsetine: Fra falsk lege, ran og flymareritt til dans, reiseglede og norskkurs

Les også: Sandstorm truer ferien på Kanariøyene: På Gran Canaria bekymrer vi oss mer over calima enn korona

Les også: Sjømannskirken på Gran Canaria stenger ute nordmenn uten kovidpass

Les også: Syk med feber på Gran Canaria ; svindlet for nær 80 000 kroner av lege

Les også: Løgner og korrupt personell på Las Palmas flyplass: Her gir en butikkansatt meg fingeren etter å ha nektet meg vann for medisiner