Annonse

Hei, Telia, Dnb og Aftenposten, kan dere gi meg et bedre tilbud? Jeg ser jeg betaler for mye. Hva skyldes det? 

Jeg trenger tall til selvangivelsen og næringsoppgaven for  2022. Jeg går igjennom kontoutskrifter i banken for hele fjoråret. Det er en aha-opplevelse. Som mange andre mangler jeg oversikt og betaler for mye – og dobbelt!

  • Har jeg betalt så mye til Aftenposten i fjor for et dobbelt-abonnement jeg nesten ikke bruker?! Jeg gjør kort prosess og sier opp. Å abonnere  på VG+ får holde. – Nær kr 300 per måneden spart.
  • Jeg chatter med Telia for å få tallene for i fjor. De er høye. -Hvordan kan jeg få de ned? Ved å binde deg et år til Telia TV/bredbånd, sier kundekonsulenten. Så enkelt? – Nær 500 kroner per måned spart.
  • -Og mobilen? Der betaler jeg for en forsikring jeg ikke har bestilt. Den kvitter jeg meg nå med. Spotify beholdes, jeg digger musikk.
  • Jeg ringer til DNB, låneavdelingen. Hvorfor betaler jeg så mye? Renten settes stadig opp. -Er du medlem av en fagforening, spør konsulenten. Det er jeg. Han sjekker det og ringer tilbake en time senere: Han har satt ned renten flere hakk for meg. – Flerfoldige hundrelapper per måneden spart.
  • -Så kommer alt jeg selv har brukt på cappucino og kos. Jeg elsker caféliv og reiser. Selv om jeg er nøysom og på en måte er på jobb siden jeg skriver artikler på eget nettsted fra reisene, går det for mye penger ut: Jeg kan spare en tusenlapp i måneden på å finne enda bedre reisetilbud, lage maten og kaffen selv, fryse ned restemat (her er jeg flink allerede) og benytte appen «too good to go» for billig mat og drikke.
  • Alt jeg kan gjøre selv er penger spart. En studiereise ble dyr fordi jeg benyttet et eksternt byrå. Neste gang fikser jeg det selv. Noen selger til og med huset selv; det er mulig.
  •  Klag på dårlige kundeopplevelser: Jeg kan  kutte ut dekkhotell, men beholder det enn så lenge etter en diskusjon med Toyota og Vianor som gikk min vei.  Så si fra om du ikke blir ivaretatt som kunde. Vi har rettigheter.
  • Klag også på urimelige parkeringsbøter og for urimelige høye gebyr om du betaler for sent – for eksempel etter kaffekjøp på Nespresso. Jeg fikk medhold i flere saker og slapp å betale. Det går ikke alltid, men prøv om du har en god grunn.
  • Jeg har vært uheldig med reiseforsikring hos Tryg og har lært mye om feller med reiseforsikring og inhumane kundebehandlere. Her kan du lese om tabbene jeg ikke gjør igjen og hvordan du kan unngå å måtte punge ut selv om du blir syk på ferie. 
  • Gå igjennom alle kontoutskrifter for 2022 du også. Selv om du ikke skal levere næringsspesifikasjon, kan det gi en oppvekker. Særlig for oss som er distré,  som ikke lager budsjett eller tar alt på gefühlen.
  • Jeg vil også sjekke hvor mye jeg betaler i husforsikring, strøm, bil, drift av nettsted og mobilabonnement og se om det er mer penger å spare ved å bytte leverandører i 2023.

Les også mine tips til skattemeldingen 2022 for frilansere.

Flere økonomi-tips? Kontakt meg gjerne. 

Les også:

Pusse opp på lavbudsjett? Her er 5 gode tips

Reiseforsikring: Svindlet for nær 80 000 kroner av lege på Gran Canaria

Etter pandemi og hjemmekontor er ingen lenger misunnelige på oss som henger på Espresso House på dagtid

Slik sparte jeg penger på høstferien: Reiste med kun håndbagasje – fløy Turkey Airlines via Istanbul

Kvinner og bil: Mareritt å skifte til sommerdekk med Toyotaen; men så skjedde det noe

Covid-19: Reise, ferie, flystreik, forsikring; hvordan få igjen penger? Hør podcast

Slik unngår du bot: Gebyr på toget? Det er lov å klage!

Kulturakademiet lopper studenter for penger: Tok 36 000 i gebyr for et språkstudium på 3 måneder

Leie ut i egen bolig eller la vær? Her er 3 grunner for og mot

Reise til Gran Canaria: Puerto Mogán ; en perle med mulighet for langtidsopphold

Været i Malaga på Yr frister til flytur våren 2023; les reisetips

Reiseblogg: 17 dager i Barcelona,  17 gode tips