Annonse
Gran, Canaria, Spania: Da mitt forsikringsselskap ville forlenge oppholdet på hotellet, gikk alt galt. Hotellet påsto jeg hadde booket uten å betale, og stengte av rommet med klær og eiendeler. Jeg sto med vått hår og våt bikini under strandtøyet og var nektet adgang.
Når uhellet er ute og du blir syk på ferie, lønner det seg å ha reiseforsikringen i orden. Det hadde jeg denne gangen. Jeg har helårs reiseforsikring gjennom Norsk Journalistlag: Gouda Forsikrings Danmarks-kontor, gjorde alt for å hjelpe meg, både med lege, hotell og ny hjemreise-billett. Men da Goudas reisebyrå ville forlenge mitt opphold på Gloria Palace Thalasso Amadores i Mogan, på Gran Canaria, gikk alt galt. Goudas representant sa til meg at alt var i orden. Det hadde han fått beskjed om av reisebyrået. I orden var det ikke. For hotellet sto på sitt:
Ble utestengt fra eget hotellrom på Gran Canaria
«Jeg hadde selv forlenget oppholdet uten å betale. Da måtte de stenge av rommet mitt.»
Det var reisebyrået til Gouda som hadde forlenget oppholdet, ikke jeg. Telefoner og mailing frem og tilbake med Gouda og ny henvendelse fra Gouda til hotellet løste ikke saken. Den unge resepsjonisten ristet arrogant på hodet. Han så på meg som om jeg var en dum dame som trodde hun kunne bo gratis. Rent spydig spyttet han ut ordene:
«Det er ingen som får hotellopphold betalt direkte fra forsikringselskapet. Du må selv betale og søke utgiftene dekket etterpå.»
«Hvorfor gikk det da dagen før, og ikke i dag?»
Jeg viste til den gamle reservasjonen som Gouda hadde betalt for dagen i forveien. Gouda mente at jeg kunne bruke den. Resepsjonisten ble manisk i blikket. Vi kom ikke til enighet og jeg sa jeg ville ringe til Gouda for å oppklare saken. Det gjorde jeg og fikk en ny forsikring om at alt var i orden: Det var sendt en ny mail til hotellet.
Hotellet ledelse tok dramatiske skritt
Jeg gikk for å unne meg en time behandling i hotellets spa-anlegg. Det hjelper godt på formen når man er syk. Da jeg etterpå ville inn på rommet, kom jeg til låst dør. Hotellets ledelse hadde tatt avgjørelsen, forklarte en ny, ung resepsjonist i resepsjonen.
Følte meg liten
Jeg følte meg liten og maktesløs. Med vått hår, våt bikini og kun ikledd strandklær, kom jeg meg ikke inn på rommet for å dusje og skifte til tørre klær. Og det verste var at de sa det var min feil og at jeg ikke hadde betalt.
Både Gouda og hotellet sto på sitt – ville sende meg til Las Palmas
Jeg ringte Gouda, som igjen forsøkte å ordne opp. Det vi si, «en Peter skulle ringe tilbake når han fikk tid. «I følge Goudas representant hadde Gloria Palace Amadores nektet å la dem betale for oppholdet. Hotellet var i tillegg fullt. Nå ville de sende meg til Las Palmas, det eneste stedet det fantes hotellrom å oppdrive. Da satte jeg ned foten. Som syk og stadig måtte bytte hotell er slitsomt, og unødvendig. Dessuten visste jeg at det finnes mange ledige hotellrom i Mogan. Det fikk jeg bekreftet ved et kjapt søk på google maps.
Nektet for at de ikke ville godta betaling
Mannen i resepsjonen var enig i at hotellets ledelse hadde gått til unødige dramatiske skritt for å sikre betalingen. Men han ristet kraftig på hodet over påstander fra Gouda: Hotellet var ikke fullt og de hadde ikke nektet å motta betaling. Full kommunikasjonskrise, altså.
Etter nye samtaler med Gouda, som var lei seg over situasjonen, måtte jeg krype til korset og selv legge ut for oppholdet. Den mannlige resepsjonisten fulgte meg til rommet for å fjerne sperringen. Så da fikk jeg skiftet til tørre klær og spist middag omsider.
Har brent meg på å legge ut utgifter selv
I dag forlenget jeg selv reservasjonen og sendte Gouda en online betalingsordning fra hotellet. Jeg har tidligere brent meg på å legge ut utgifter selv og måttet kjempe med forsikringsselskapet i etterkant om å få dekket utgiftene. Så det hadde jeg ikke lyst til denne gangen.
Dette skjedde etterpå:
Gouda meldte etter en tid at de syntes det ble dyrt – men de ville forsøke å betale på nytt. Jeg kan godt forstå at det ble dyrt, men det var de som sto for hotell-bookingen. Selv ville jeg valgt et rimeligere hotell. Når det er sagt, følte jeg meg i trygge hender som fikk bo som en dronning.
Klarte ikke å betale via link
Omsider meldte Gouda at verken økonomiavdelingen eller reisebyrået klarte å betale hotellet via linken. «De måtte betale for minst 4 dager og noen av dagene var utilgjengelige.» Dette kunne ikke damen i resepsjonen forstå: «Å betale via link er veldig enkelt.»
Ikke alt gikk på skinner
Valget sto mellom å legge ut i dyre dommer selv eller å dra til et hotell de fant i Puerto Rico. Trøtt, syk og sliten dro jeg mastercardet og kom meg til apoteket for å hente ut medisiner. I nyttårshelgen var alle apoteker stengt som følge av helligdag. Mon tro om Gouda bør bytte reisebyrå? For her gikk ikke alt på skinner selv om hensikten var god. En taxi de bestilte til meg ble bestilt til feil tid og kom en time for sent. Eller var det spansk kontrollsystem som failet?
Takknemlig
Ellers er jeg selvsagt takknemlig for all hjelp og bistand fra Gouda. En helårs reiseforsikring er verdt sin vekt i gull når du blir syk eller ranet på tur. En omtenksom medarbeider sørger for at jeg får pengene tilbake.
Moralen er: 1.Sørg for å ha en god og gyldig reiseforsikring. 2.Bruk hodet selv og ordne opp når byråkratene ikke klarer det. 3. Ha litt penger på kredittkortet, ellers er du ille ute når forsikringsselskapet betalingsevne kollapser. Jeg tenker med skrekk på de s0m ikke har penger til å legge ut selv.
Hva er dine råd i slike situasjoner?
Les om mine andre reiseopplevelser:
Svindellegen i Mogán robber fortsatt turister; Dette er dårlig reklame for Gran Canaria
Lege på Gran Canaria svindler turister: Politiets svar; Hun gjør ikke noe ulovlig!
Norsk blogger ble ranet på ferie i Barcelona: Pass og penger forsvant
Jeg bruker ikke maske. Hotellets lege fant løsning: Løp ut og kjøpte visir
Koviddrama på Gran Canaria: Ble kastet ut fra strandbar av paranoid kelner
Slik blir du lurt av reiseforsikringen; se opp for fellene!
Reise til Gran Canaria: Puerto Mogán ; en perle med mulighet for langtidsopphold
Sandstorm truer ferien på Kanariøyene: På Gran Canaria bekymrer vi oss mer over calima enn korona
Anfi Del Mar på Gran Canaria er en av Kanariøyenes vakreste strender
Sjømannskirken på Gran Canaria stenger ute nordmenn uten kovidpass
Amadores Beach Club: En dag på spa reddet helsen før påske
Slik er livet i Puerto Rico, Gran Canaria: Lite kovidstress, fint vær og egen leilighet
Sydenrebeller nyter solen på Playa de Amadores; Gran Canarias fineste strand
Jul på Gran Canaria #reisetips
Helse: 7 enkle tips som kan hjelpe mot øresmerter i fly
Reisetips i Sør-Amerika: Dette er trygt i Mexico
Sommerferie 2023: Billig restplass til syden? Her er mine feriebilder fra Tyrkia. God sommer!