Annonse

Hva du spiser betyr mest:

Du kan trene så mye du vil, men kostholdet betyr enda mer om du vil gå ned i vekt og bedre formen. D-vitaminer, tran/fettsyrer og multivitaminer er et must. Pluss på med mat som gir god energi og har lite kalorier og du kan spise deg i bedre form. Selv var jeg en sliten journalist som røkte 20 sigaretter om dagen. I dag er røyken borte og jeg spiser sunt og sørger for å holde meg i form.

Gjør som meg – stump røyken!

For å få overskudd til det du ønsker, gjelder det å spise riktig: Det gjelder også å stumpe røyken. Å jogge med nikotinsmak i halsen, er direkte fælt! Maten smaker heller ikke så godt når du må ta noen trekk mellom hver rett. Selv sluttet jeg å røyke fordi kroppen ikke tålte nikotin lenger: Jeg var kvalm og svimmel og hostet om natten. Flere ganger hadde jeg jeg sluttet og begynt igjen. Nå orket jeg ikke mer. Jeg hadde bronkitt og var for syk til røyke: «Tine, nå tar du deg en pause,» sa jeg til meg selv. Jeg visste at jeg ikke tålte presset om at det skulle være på livstid.

Maten smaker bedre

Den pausen har vart i mer enn 15 år. Jeg klarte å slutte å røyke ved å tygge Nicorette røyketyggegummi, gå turer i skogen, trene på studio og ved å ta en dag av gangen. Jeg ble veldig rastløs og da hjalp det å bevege seg.  Jeg la meg på noen kilo etter at jeg sluttet  røyke, men heller det enn å være avhengig av nikotin. I dag er røyksuget helt borte – det tok årevis! Men maten smaker bedre, jeg sparer penger, har bedre helse og er i bedre form. Det var verdt det.

Havregrøt gir en god start på dagen

Kostholdet er mer regulert enn før: Hjemme starter jeg dagen med havregrøt laget på vann i mikroen med rosiner, kanel og litt frukt eller nøtter og med Styrk Tine melk over. Det er mitt beste tips for å spise seg i bedre form. Havregrøt holder magen i orden samtidig som grøten sitter lenge i magen – enten du skal trene eller på jobb.

Spis mer fullkorn

Vi får i oss for lite fullkorn i Norge: Spis hver dag 1-2 rugbrødskiver i tillegg og en porsjon fullkornris, så er du på god vei til bedre form gjennom maten du får i deg.

Mellommåltider er viktig

Mellommåltider er viktig når du vil spise deg i bedre form – og da kan du bruke knekkebrød med jalapeno mager ost – min favoritt for tiden. Eller Yoplait yoghurt eller vaniljekesam med bringebær, blåbær eller frukt. Et eple, en banan, en gulrot eller tørket frukt er også bra. Jeg har lyst på boller og vafler hver dag, så jeg må  bruke egenvilje for å styre unna Narvesen-kiosken.

Unn deg en godbit av og til

Knepet er å unne seg en liten muffins eller en iskrem av og til – da blir ikke søtsuget så farlig – du vet du kan få en liten godbit etter en treningsøkt.

Spis kylling, kalkun og grønnsaker

Ellers så kjøper jeg mye kylling- og kalkunfileter som jeg steker i ovnen og skjærer opp. Godt både som pålegg og middag og lite kalorier. Jeg bruker mer grønnsaker enn poteter. Grønnsakene skal fylle halve tallerkenen. Kjøp inn mye forskjellig så du ikke går lei. Biff med wokede grønnsaker er like godt som biff med fet saus og fløtegratinerte poteter,  det er bare en vanesak. Jeg er dårlig på fisk, men kjøper av og til fileter som jeg steker i ovnen med grønnsaker, olje og krydder.

Dette kan du knaske uten å gå opp i vekt: 

-Knaskegulrøtter, små tomater og sukkererter er god snacks når du er litt fysen på noe.

-Kokte egg er sunne og mettende, bruk dem på rugbrød eller knekkebrød. En god omelett er supersunn.

-Dropp mye øl og ta heller et glass tørr hvitvin som inneholder mindre kalorier.

-Farris med sitronskive og cola light hjelper mot søtsug. Jeg kjøper  bokser i Sverige, og føler det blir som en liten snacks. Salte pastiller uten sukker virker også for meg.

-Har du lyst på noe søtt, så ta et knekkebrød med Tine ekte geitost eller skjær opp frukt i biter; appelsin, mellon el.l.

-Husk D-vitaminer, en multivitamin og fettsyrer daglig.

Spørsmål? Fyr løs!

Slapp? Jeg anbefaler også en legesjekk med blodprøver for å utelukke sykdom.

Kroppen er 20 år yngre

Bildet er tatt av en dyktig fotograf i Antalya, Tyrkia. Under denne reisen var jeg hver dag med på vann aerobics og brukte hotellets styrkerom. Hadde jeg ikke stumpet røyken, spist mye proteinrik mat og trent mye, så hadde jeg neppe sett slik ut i dag! Kroppen er 20 år yngre rent helsemessig sett enn da jeg røkte 20 sigaretter om dagen.

Jeg besøkte TINE og fikk tips om matvarer med mindre fett og sukker. Les tips her.